Scandlines dropper emissionsfri færger
Den faste forbindelse over Femern Bælt i 2021 har fået Scandlines til at droppe planerne om fire nye emissionsfri færger. Skibene skulle drives ved brug af brændselsceller, batterier og flettner-rotorer, som er udviklet af firmaet Thiiink med danske Jorn Winkler i spidsen.
”Vi får formentlig halveret vores forretning, når Femernforbindelsen åbner i slutningen af 2021. Vi kan tidligst have et skib i vandet i 2018, og med kun tre år til åbningen kan vi ikke nå at afskrive det”, siger vicedirektør i Scandlines Claus Nikolajsen til Ingeniøren.
Sidste år annoncerede Scandlines ellers ProjectZero, hvor Futureship, en afdeling under verdens førende klassifikationsselskab, Germanischer Lloyd, havde udarbejdet konceptet for nye færger. Færgerne skulle have været indsat på ruten Rødby - Puttgarten.
Planen var, at færgerne skulle udstyres med 8,3 MW brændselsceller, 140 kubikmeter brinttanke og batterier med en kapacitet på 2,4 MWh. Fire Flettner-rotorer på dækket skulle udnytte den fremherskende vestenvind og hjælpe skibet frem.
”Med de her færger vil man gøre sig uafhængige af energipriserne og undgå fremtidige krav til partikelforurening”, siger Claus Nikolajsen, der oplyser, at prisen for en færge ville være omkring 20 procent højere end normalt.
Med en samlet pris på omkring 2,5 milliarder kroner kan Scandlines ikke længere se, at investeringen
vil kunne komme til at løbe rundt. Alligevel tror rederiet stadig på konceptet, der slet ikke udleder partikler. Om skibene i løbet af deres forventede levetid ville blive en bedre forretning end konventionelle færger, kan man kun gætte om.
”Man ville slippe for en masse omkostninger i form af f.eks. dieselmaskiner og tilhørende isenkram. Men grunden til, at jeg har svært ved at svare, er, at vi ikke aner, hvad energipriserne bliver om 15 år. Hvis vi kan være uafhængige og f.eks. kun bruge vinden, så er det at foretrække”, siger Claus Nikolajsen.
Kilde: Ingeniøren