Scandlines har rekordhøj overskudsgrad
Scandlines har i 2014 øget driftsoverskuddet før afskrivninger (EBITDA) med fire procent til 1,3 milliarder kroner, og bundlinjen viser et overskud på 552 millioner kroner. Det overskud opnår rederiet på baggrund af en omsætning på knap 3,9 milliarder kroner, hvilket giver en rekordhøj overskudsgrad på 35 procent. Kritikere mener, at rederiet udnytter sin monopollignende status.
”Scandlines har udnyttet de facto monopolet på Rødby-Puttgarden til det yderste og er pr. sejlminut nok verdens allerdyreste færgerute”, siger Ole Bolm, adm. direktør i transportvirksomheden HCS.
Med overskudsgraden på 35 procent er Scandlines landets bedst indtjenende rederi. DFDS har for eksempel en langt mindre overskudsgrad på godt 11 procent i sit 2014-regnskab.
Ole Bolm indrømmer, at Scandlines giver rabatter til storkunderne, men han mener, at prisniveauet fortsat er højt, fordi det ikke er særligt attraktivt at køre omvejen til Tyskland ad landevejen, da det giver større brændstofomkostninger og et højere kilometerforbrug.
Til den kritik siger Søren Poulsgaard, adm. direktør i Scandlines: ”Jeg nægter ganske enkelt at have dårlig samvittighed over, at Scandlines formår at få en fornuftig forretning ud af vores færgeruter”.
Søren Poulsgaard mener heller ikke, at Scandlines har monopol.
”Hvis vi sætter priserne for højt, vælger vognmændene at køre til Tyskland via Storebæltsbroen eller tager færgerne fra Sverige. Også lavprisflyruterne giver os kamp til stregen med deres tilbud til danskerne om at flyve direkte til feriedestinationen sydpå. I min virkelighed er Scandlines underlagt massiv konkurrence”, siger han.
Efter salget af Helsingør-Helsingborg-overfarten har Scandlines kun de to færgeruter Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, som rederiet besejler med syv færger. Scandlines er i gang med at få bygget to nye færger, som skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock.
Kilde: Dagbladet Børsen