Scandlines overvejer nye færgekøb
Scandlines forventer, at Gedser-Rostock efter indsættelsen af de to nye færger bliver så stor en succes, at hver femte lastbil - der i dag sejler med Rødby-Puttgarten - vil skifte over til Gedser-Rostock. Derfor overvejer rederiet at købe yderligere to kæmpefærger inden 2020.
Hvis rederiet indsætter fire færger på ruten vil det betyde, at Scandlines vil kunne tilbyde sine kunder timedrift på ruten, siger Steen Wæver, linjeschef i Scandlines, til Ingeniøren.
Og han frygter ikke konkurrence fra den kommende Femernforbindelse.
”Femernforbindelsen betjener et helt andet geografisk marked. Dem, der skal mod Berlin eller Østeuropa, vil aldrig bruge den faste forbindelse, for det vil give dem mindst 200 km ekstra at køre”, siger Steen Wæver til bladet.
En af udfordringerne er dog, at biler og lastbiler vil holde i kø hele vejen til Nykøbing Falster, når Scandlines indsætter fire kæmpefærger på ruten. Derfor overvejer Scandlines også at skyde penge i en ny vej til Gedser.
”Hvis vi skal fremtidssikre forbindelsen mellem Gedser og Rostock, så er der brug for en ny vej herned. Den omfartsvej omkring Nykøbing Falster, som Folketinget har givet penge til, er ikke nok, når resten af vejen herned er tosporet. En af mulighederne for finansiering er et OPP-projekt, og på nuværende tidspunkt holder vi alle muligheder åbne – og jeg vil ikke afvise tanken om, at vi også kunne bidrage i en eller anden form”, siger Wæver.
Rederiet har i årevis kæmpet for, at man i stedet bygger en ny højklasset vejforbindelse – der enten kan være en motorvej eller en motortrafikvej - mellem afkørsel 43 på E47/E55 og Gedser Landevej syd for Marrebæk. Den ca. 25 km lange strækning vil ifølge Steen Wæver koste omkring 800 millioner kroner at anlægge.
Kilde: Ingeniøren