Scrubbere vinder frem på containerskibe

En ny undersøgelse fra Alphaliner viser, at 16 pct. af verdens containerskibe nu har fået installeret scrubbere. Målt på kapacitet drejer det sig om 36 pct. Flere og flere rederier ser installationen af scrubbere som det bedste alternativ til brændstof med lavt svovlindhold.

Der er travlhed på værfter verden over. Den 1. januar 2020 bliver det forbudt at benytte brændstof med mere end 0,5 pct. svovl med mindre skibet er udstyret med en scrubber. Og stadig flere rederier ser scrubbere som et godt alternativ til den betydeligere usikkerhed, der hersker omkring merprisen for den svovl-lette olie.

Ifølge Alphaliner er scrubbere enten blevet installeret eller er i ordre på 844 containerskibe med en samlet kapacitet på 8,04 mio. TEU. Ud af det samlede antal vil 590 skibe blive retrofitted, 181 er nybygninger, mens 73 er eksisterende skibe. Verdens samlede containerflåde tæller 5.272 skibe med en kapacitet på 22,66 mio. TEU.

“Blandt skibsredere og operatører har scrubbere hurtigt vokset sig tl at blive det foretrukne alternativ til brændstof med lavt svovlindhold,” siger Alphaliner.

Analysefirmaet peger på, at den store usikkerhed om merprisen for brændstof med lavt svovlindhold kombineret med et prisfald på installationen af scrubbere fra 5-8 mio. dollar pr. skib til 3-5 mio. dollar pr. skib har gjort denne løsning mere attraktiv for rederierne.

“Flere rederier, der tidligere udtrykte skepsis overfor brugen af scrubbere, har siden skiftet holdning. Alle verdens 12 største containerrederier har nu besluttet sig for denne løsning i varierende omfang,” oplyser Alphaliner.

MSC fører an med et program for installation af scrubbere på mere end 200 skibe. Omvendt vil Maersk, der har udtrykt stor skepsis omkring scrubber løsningen, blot installere dem i ca. 10 pct. af sin flåde, mens franske CMA CGM foreløbig ventes at installere scrubbere på 80 skibe - et antal, der dog kan at stige til over 100 i 2021.

CMA CGM vil dog også i fremtiden benytte LNG-drevne skibe. En række nye mega-containerskibe er således bestilt af det franske rederi med denne løsning. Men udviklingen i antallet af LNG drevne skibe går dog fortsat langsomt med blot 38 skibe leveret eller i ordre på nuværende tidspunkt, skriver Alphaliner.

Kilde: Seatrade Maritime News

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

18.10.2024Maritimedanmark.dk

Vestas udvider på havnen i Nakskov

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark