Skal - skal ikke - tage turen omkring Afrika
De store rederier overvejer i øjeblikket, om de tror på en forholdsvis hurtig fjernelse af gigant-skibet, der siden tirsdag morgen har stået på tværs og blokeret al trafik gennem Suez-kanalen, eller om det tager så lang tid, at det giver mening af sende skibene på den meget længere tur syd om Afrika.
Det er en afgørelse, der involverer millioner af dollars i ekstra omkostninger, men også kan reducere de forsinkelser, der uvilkårligt er konsekvensen af grundstødningen. Og det kan tage "flere uger" at trække Ever Given fri, siger eksperter.
De to asiatiske rederier, HMM og Evergreen Marine er allerede begyndt at sende skibe nedenom, mens europæiske aktører - herunder Maersk - fortsat overvejer situationen.
Det danske rederi har sammen med Hapag-Lloyd og CMA CGM bekræftet, at 16 af deres skibe sidder fast i køerne nord og syd for Suez-kanalen.
For Maersk drejer det sig om ni containerskibe og to partner-ejede skibe. Det 11.000 teu store Gunde Maersk, Maersk Saigon på 8.400 teu og Maersk Esmaraldas på 13.213 teu sidder klemt inde i konvojen, mens otte andre skibe enten venter eller er på vej tilbage til en ankerplads.
“Mens den forventede ankomsttid for de berørte skibe bringes i fare, så længe bjærgningsindsatsen fortsætter, afhænger påvirkningen af den globale forsyningskæde som konsekvens af skibets blokering af Suez-kanalen af, hvor længe ruten fortsat ikke kan passeres,” siger en talspersonen for Maersk til TradeWinds.
“Vi følger arbejdet med at trække skibet fri tæt og vil gøre vores yderste for at minimere forsinkelserne så godt, vi kan,” siger talspersonen og tilføjer, at turen rundt om Afrika er en af de muligheder, der overvejes.
Også Hapag-Lloyd, CMA CGM og MSC følger situationen tæt.
Mens CMA CGM siger, at tiden endnu ikke er inde til at lægge kursen om for skibene på ruten mellem Asien og Europa, overvejer Hapag-Lloyd at gøre det, mens MSC advarer om “potentielle ændringer i sejlplanerne”.
Kilde: TradeWinds.