Stena udvider brugen af kunstig intelligens
Stena Line har i løbet af den sidste måned installeret sin “Stena Fuel Pilot” software på yderligere to færger for at spare brændstof og CO2 udledning. Piloten benytter kunstig intelligens (AI) til at hjælpe kaptajnen til den mest klimavenlige rejse på baggrund af bl.a. vejr, bølge højde og skibets karakteristik.
Med de seneste installationer på skibene Mecklenburg-Vorpommern og Stena Flavia er det brændstofbesparende software nu installeret på syv Stena Line skibe, der er indsat i Skandinavien, Østersøen og Tyskland, oplyser rederiet.
AI-piloten har potentiale til at reducere brændstofforbruget med fra to til
“mere end 5 pct.” og er på den måde et af elementerne i Stena Line´s jagt på at reducere CO2 udledningen med 30 pct. i 2030 og efterfølgende gå efter at blive fossil-fri i 2050.
Brugen af kunstig intelligens om bord på skibene er et af de fire indsatsområder, som Stena Line har identificeret for at nå klimamålene. De øvrige er elektrificering af havne og skibsoperationer, stigende forbrug af alternative brændstoffer som metanol og brint og en modernisering af flåden.
Stena Line oplyste i fjor, at rederiet var ti år foran IMO´s mål for reduktion af drivhusgasser fra skibsfarten.
Kilde: Stena Line.