Succes for svovlbegrænsning viser vejen

Det nytter noget at indføre globale regler for at regulere udledningerne fra skibsfarten. Sådan lyder det fra A.P. Møller - Maersk direktør efter IMO-nyhed om, at IMO2020 svovl-begrænsningen har reduceret skibsfartens udledning af giftigt svovl med 77 pct.

Simon Bergulf, direktør i Maersk, forudser "skræmmekampagne" frem mod de nye IMO-reguleringer af CO2-udledning..

Der var masser af diskussion og kritik forud for implementeringen af IMO2020, der reducerede den tilladte mængde svovl i bunkerolie fra 3,5 pct. til 0,5 pct.

Men den nye regulering har reduceret skibsfartens udledning af de farlige og sundhedsskadelige svovlpartikler med 77 pct. viser en oversigt fra IMO, offentliggjort i går på FN´s dag for Renere Luft. Det er et resultat af installering af scrubbere eller overgang til det bunkerolie med lavt svovlindhold.

“IMO2020 er en succes og viser, at store og globale forandringer er mulige,” skriver Simon Bergulf, direktør for ESG, public og regulatoriske affairs

i A.P. Møller - Maersk i et tweet og kalder det - “bare en nyttig påmindelse ikke mindst til alle, der fulgte debatterne i løbet af de sidste 6 måneder af 2019.”

“Vi vil se de samme skræmmekampagner fra de samme spillere på GHG (drivhusgasser, red.)” skriver han med henvisning til de nye IMO-regler om drivhusgasser, der træder i kraft 1. januar 2023.

De nye reguleringer omfatter indførelsen af det såkaldte Energy Efficient Existing Ship Index (EEXI) og en Carbon Intencity Indicator (CII).

EEXI skal ifølge Danske Rederier sikre, at eksisterende skibe over 400 GT ikke udleder mere CO2 per transportarbejde end en bestemt referenceværdi, som bestemmes af skibstypen og skibets størrelse.

CII er det operationelle krav, der indføres for skibe over 5.000 GT for at sikre, at deres relative udledning af CO2 reduceres med 40 pct. i 2030 i forhold til 2008. Opfyldelsen af CII vil ifølge Danske Rederier kræve både tekniske og operationelle tiltag som f.eks ruteoptimering, minimering af ballastrejser og ventetid samt introduktion af nye brændstoftyper.

Redaktionen

Just a useful reminder, not least to everyone that followed the debates during the last 6 months of 2019. We will face the same scaremongering from the same actors on GHG...IMO2020 is a success and shows that major and global changes are possible. https://t.co/QtMyLSjNtH

— Simon Bergulf ⚓️ (@Bergcube) September 7, 2022

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark