Succes for svovlbegrænsning viser vejen
Det nytter noget at indføre globale regler for at regulere udledningerne fra skibsfarten. Sådan lyder det fra A.P. Møller - Maersk direktør efter IMO-nyhed om, at IMO2020 svovl-begrænsningen har reduceret skibsfartens udledning af giftigt svovl med 77 pct.
Der var masser af diskussion og kritik forud for implementeringen af IMO2020, der reducerede den tilladte mængde svovl i bunkerolie fra 3,5 pct. til 0,5 pct.
Men den nye regulering har reduceret skibsfartens udledning af de farlige og sundhedsskadelige svovlpartikler med 77 pct. viser en oversigt fra IMO, offentliggjort i går på FN´s dag for Renere Luft. Det er et resultat af installering af scrubbere eller overgang til det bunkerolie med lavt svovlindhold.
“IMO2020 er en succes og viser, at store og globale forandringer er mulige,” skriver Simon Bergulf, direktør for ESG, public og regulatoriske affairs
i A.P. Møller - Maersk i et tweet og kalder det - “bare en nyttig påmindelse ikke mindst til alle, der fulgte debatterne i løbet af de sidste 6 måneder af 2019.”
“Vi vil se de samme skræmmekampagner fra de samme spillere på GHG (drivhusgasser, red.)” skriver han med henvisning til de nye IMO-regler om drivhusgasser, der træder i kraft 1. januar 2023.
De nye reguleringer omfatter indførelsen af det såkaldte Energy Efficient Existing Ship Index (EEXI) og en Carbon Intencity Indicator (CII).
EEXI skal ifølge Danske Rederier sikre, at eksisterende skibe over 400 GT ikke udleder mere CO2 per transportarbejde end en bestemt referenceværdi, som bestemmes af skibstypen og skibets størrelse.
CII er det operationelle krav, der indføres for skibe over 5.000 GT for at sikre, at deres relative udledning af CO2 reduceres med 40 pct. i 2030 i forhold til 2008. Opfyldelsen af CII vil ifølge Danske Rederier kræve både tekniske og operationelle tiltag som f.eks ruteoptimering, minimering af ballastrejser og ventetid samt introduktion af nye brændstoftyper.
Redaktionen
Just a useful reminder, not least to everyone that followed the debates during the last 6 months of 2019. We will face the same scaremongering from the same actors on GHG...IMO2020 is a success and shows that major and global changes are possible. https://t.co/QtMyLSjNtH
— Simon Bergulf ⚓️ (@Bergcube) September 7, 2022