Svovlgrænsen sænkes for Middelhavet
Miljøkomiteen (MEPC) under FN´s søfartsorgan IMO er på møder i den forgangne uge blevet enige om, at forureningen med bl.a. svovl fra skibsbrændstof skal reduceres fra 2025. Middelhavet bliver på det tidspunkt det femte SECA-område med en svovlgrænse på 0,1 pct.
I mere end 10 år har byer ved Middelhavet som Barcelona og Marseilles kæmpet for at få reduceret den meget sundhedsskadelige udledning fra skibe.
Men nu kan de glæde sig over, at Middelhavet fra 1. maj 2025 bliver det femte Sulphur Emission Control Area (SECA), hvor skibe skal anvende brændstof med maksimalt 0,1 pct. svovl mod 0,5 pct. i dag, skriver Splash.
Efter et G7-møde i 2019 blev Italien og Frankrigs udenrigsministre enige om en fælles indsats sammen med Spanien for at få udledningerne i Middelhavet ned.
Dengang estimerede miljøorganisationen NABU, at en implementering af SECA i Middelhavet vil medføre en reduktion af svovl i luften med 80 pct. mens NOx ville blive reduceret med 20 pct. Den bedre luftkvalitet vil redde 16.000 liv alene i Europa og spare sundhedsudgifter på 25 mio. euro om året, anslog organisationen.
De danske farvande har været omfattet af den lavere grænse for udledning af forurenende stoffer fra skibes udstødning siden 2015. Områderne omfatter Nordsøen, Østersøen, kystområder ud for USA og Canada samt
et område i det Caribiske Hav.
Kilde: Splash.