Tabte containere udgør voksende problem
I takt med at presset på det verdensomspændende net af containerlinjer og havne stiger, stiger også antallet af containere der tabes i havet fordi de ikke er spændt godt nok fast. Eksperter advarer om, at retningslinjerne for lastning af containerskibe ikke er fulgt med udviklingen.
”Operatørerne sikrer lasten efter standarder, der ikke tager højde for de stadigt større skibe”,
David Tozer, tidligere chef for containerafdelingen hos Lloyd’s Register, ifølge Ingeniøren på et webinar for nyligt.
Ingeniøren skriver, at der ifølge brancheorganisationen World Shipping Council i gennemsnit tabt knap 1.400 containere om året siden 2008, men omkring årsskiftet begyndte meldinger om usædvanligt store tab af containere.
”Containere, der river sig løs, udgør en alvorlig fare for besætningerne, og i havet udgør de en fare for skibstrafikken. Når vi taler tusindvis af tabte containere, er det også et miljøproblem, som vi er nødt til at tage alvorligt”, siger Øssur Hilduberg, undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission, til Ingeniøren.
Der er ikke krav om at man skal indberette tabte containere, så det reelle antal tabte containere kan være større end det kendte.
Kilde: Ingeniøren