Turbulent start for ny direktør i Lederne Søfart
Voldsom medlemsdebat. Urafstemning. Konfliktvarsel. Retssag. Helle Andsbjerg, fik hurtigt rigeligt at se til, da hun tiltrådte som direktør for Lederne Søfart i fjor. Oven i det hele kom så udsmidningen fra Ledernes Hovedorganisation for Lederne Søfart, der i dag har ca. 2.600 aktive medlemmer, hvoraf de 2.000 er navigatører.
Det var ikke særligt opløftende for den nytiltrådte direktør at følge kurven over antallet af medlemmer i løbet af 2022. Det gik den forkerte vej i forhold til at nå den ambitiøse målsætning om 3.500 aktive medlemmer i 2025.
Debatten om fremtiden for Lederne Søfart rasede blandt medlemmerne. Det endte med en urafstemning for eller imod tilknytningen til Ledernes Hovedorganisation, hvor et flertal stemte for at blive, og nogle af de utilfredse meldte sig ud.
I efteråret kom så nyheden om, at Danske Rederier ville slå de to arbejdsgiverforeninger DRO I og DRO II sammen og lade Metal Maritime få begge overenskomster. Metal havde i forvejen DRO I overenskomsten, mens Lederne Søfart havde DRO II.
"Vi havde en periode, hvor vi mistede medlemmer, men den nedadgående kurve er fladet ud, så nu ligger vores medlemstal rimelig stabilt og har gjort det siden januar" siger Helle Andsbjerg.
"Da vi begyndte at kæmpe, da vi begyndte at fortælle vores medlemmer, hvad vi gjorde for at beholde overenskomsten med Danske Rederier, kunne vi bare se, at de valgte side til fordel for os."
Ifølge direktøren er antallet af medlemmer fra Esvagt - det største rederi på den såkaldte DRO II overenskomst, der fra 1. januar overgik til Metal Maritime - kun én lavere end for et år siden, da Lederne Søfart fortsat havde den overenskomst, der nu er genstand for en sag i Arbejdsretten.
Medlemmerne holder ved
Og selv om Metal Maritime har haft overenskomsten på DRO I siden 2016, har Lederne Søfart ifølge Helle Andsbjerg fortsat rigtig mange medlemmer blandt de navigatører, der sejler på de store skibe:
"Jeg tror, det er fordi, de kan spejle sig i os. Vi ved, hvad det er for nogle udfordringer, navigatørerne står med. Og så tror jeg også det ligger lidt i DNA´et - at de føler, at det er hos os, de hører til".
Kampen for at beholde overenskomsten på det gamle DRO II område førte i første omgang til en trussel om at konflikte.
Det blev dog ikke til noget alligevel, men truslen var nok til, at Ledernes Hovedorganisation opsagde samarbejdsaftalen med Lederne Søfart, der nu står foran et valg mellem at tilslutte sig henholdsvis Serviceforbundet, der er paraplyorganisation for en række mindre fagforeninger, eller BLJ, der er et samarbejde mellem Dansk Jernbaneforbund (DJ) og Flyvebranchens Personale Union (FPU).
"Vi forventer at træffe en afgørelse i løbet af de kommende uger," siger Helle Andsbjerg.
Det er forventelig også inden for de næste uger, at der kommer en afgørelse på sagen i Arbejdsretten, hvor tre højesteretsdommere skal afgøre, om der var tale om brud på overenskomsten, da Danske Rederier valgte at Metal Maritime frem for Lederne Søfart.
Fravalget betyder, at Lederne Søfart i dag alene har overenskomsten for omkring halvdelen af sine 2.000 navigatør-medlemmer.
Det drejer sig ifølge direktøren om overenskomster på færger, for lodserne og for havnefogeder, som arbejder delvis på land og delvis sejler med f.eks. de slæbebåde, de har i de enkelte havne.
"Det vil selvfølgelig være glædeligt for os, hvis vi vinder sagen og igen kan tegne overenskomsterne for vores medlemmer, fordi vi så kan afspejle de behov, som er ude i de enkelte rederier."
Hvad sker der, hvis I taber?
"Det har jeg ingen kommentarer til på nuværende tidspunkt,” siger Helle Andsbjerg, der dog henviser til, at Lederne Søfart fortsat assisterer de medlemmer, der sejler på DRO I overenskomsten, der er forhandlet af Metal Maritime.