Turbulent start for ny direktør i Lederne Søfart

Voldsom medlemsdebat. Urafstemning. Konfliktvarsel. Retssag. Helle Andsbjerg, fik hurtigt rigeligt at se til, da hun tiltrådte som direktør for Lederne Søfart i fjor. Oven i det hele kom så udsmidningen fra Ledernes Hovedorganisation for Lederne Søfart, der i dag har ca. 2.600 aktive medlemmer, hvoraf de 2.000 er navigatører.

Helle Andsbjerg, der tiltrådte som direktør for Lederne Søfart 1. april 2022, er selv uddannet navigatør og har bl.a. tidligere sejlet som kaptajn for A.P. Møller - Maersk.. Foto: Lederne Søfart

Det var ikke særligt opløftende for den nytiltrådte direktør at følge kurven over antallet af medlemmer i løbet af 2022. Det gik den forkerte vej i forhold til at nå den ambitiøse målsætning om 3.500 aktive medlemmer i 2025.

Debatten om fremtiden for Lederne Søfart rasede blandt medlemmerne. Det endte med en urafstemning for eller imod tilknytningen til Ledernes Hovedorganisation, hvor et flertal stemte for at blive, og nogle af de utilfredse meldte sig ud.

I efteråret kom så nyheden om, at Danske Rederier ville slå de to arbejdsgiverforeninger DRO I og DRO II sammen og lade Metal Maritime få begge overenskomster. Metal havde i forvejen DRO I overenskomsten, mens Lederne Søfart havde DRO II.

"Vi havde en periode, hvor vi mistede medlemmer, men den nedadgående kurve er fladet ud, så nu ligger vores medlemstal rimelig stabilt og har gjort det siden januar" siger Helle Andsbjerg.

"Da vi begyndte at kæmpe, da vi begyndte at fortælle vores medlemmer, hvad vi gjorde for at beholde overenskomsten med Danske Rederier, kunne vi bare se, at de valgte side til fordel for os."

Ifølge direktøren er antallet af medlemmer fra Esvagt - det største rederi på den såkaldte DRO II overenskomst, der fra 1. januar overgik til Metal Maritime - kun én lavere end for et år siden, da Lederne Søfart fortsat havde den overenskomst, der nu er genstand for en sag i Arbejdsretten.

Medlemmerne holder ved

Og selv om Metal Maritime har haft overenskomsten på DRO I siden 2016, har Lederne Søfart ifølge Helle Andsbjerg fortsat rigtig mange medlemmer blandt de navigatører, der sejler på de store skibe:

"Jeg tror, det er fordi, de kan spejle sig i os. Vi ved, hvad det er for nogle udfordringer, navigatørerne står med. Og så tror jeg også det ligger lidt i DNA´et - at de føler, at det er hos os, de hører til".

Kampen for at beholde overenskomsten på det gamle DRO II område førte i første omgang til en trussel om at konflikte. 

Det blev dog ikke til noget alligevel, men truslen var nok til, at Ledernes Hovedorganisation opsagde samarbejdsaftalen med Lederne Søfart, der nu står foran et valg mellem at tilslutte sig henholdsvis Serviceforbundet, der er paraplyorganisation for en række mindre fagforeninger, eller BLJ, der er et samarbejde mellem Dansk Jernbaneforbund (DJ) og Flyvebranchens Personale Union (FPU).

"Vi forventer at træffe en afgørelse i løbet af de kommende uger," siger Helle Andsbjerg.

Det er forventelig også inden for de næste uger, at der kommer en afgørelse på sagen i Arbejdsretten, hvor tre højesteretsdommere skal afgøre, om der var tale om brud på overenskomsten, da Danske Rederier valgte at Metal Maritime frem for Lederne Søfart.

Fravalget betyder, at Lederne Søfart i dag alene har overenskomsten for omkring halvdelen af sine 2.000 navigatør-medlemmer.

Det drejer sig ifølge direktøren om overenskomster på færger, for lodserne og for havnefogeder, som arbejder delvis på land og delvis sejler med f.eks. de slæbebåde, de har i de enkelte havne.

"Det vil selvfølgelig være glædeligt for os, hvis vi vinder sagen og igen kan tegne overenskomsterne for vores medlemmer, fordi vi så kan afspejle de behov, som er ude i de enkelte rederier."

Hvad sker der, hvis I taber?

"Det har jeg ingen kommentarer til på nuværende tidspunkt,” siger Helle Andsbjerg, der dog henviser til, at Lederne Søfart fortsat assisterer de medlemmer, der sejler på DRO I overenskomsten, der er forhandlet af Metal Maritime.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Lederne Søfart

Om få uger afgør tre højesteretsdommere, om navigatørernes fagforening Lederne Søfart fortsat har en gældende overenskomst med Danske Rederier og derfor er forhandlingsmodpart – eller om den, som rederierne fastholder, er opsagt – og overtaget af Metal Maritime.

Læs om den indviklede sag, der trækker tråde langt tilbage i tiden, og om en ny direktør, der landede midt i medlemsstridigheder i Lederne Søfart.

Relateret indhold

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Intet er sluppet ud efter fem-timer lang inspektion

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Også danske myndigheder har været om bord på kinesisk skib

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark