Tidsplan for ballastvandskonvention fastlagt

Tidsplanen for installation af ballastvandsanlæg er udskudt. Rederierne stadig starte installationen af behandlingsanlæg til ballastvand på nye skibe efter den 8. september 2017, mens installationerne på eksisterende skibe kan vente til efter den 8. september 2019.

”Danske Rederier har efterlyst en definitiv fastsættelse af implementeringsplanen. For os var det værste, der kunne ske, at man åbnede for yderligere diskussion og dermed fastholdt rederierne i en uafklaret situation. Udskydelsen er truffet med stor tilslutning i IMO, hvorfor vi betragter det som en tidsplan, der ikke bliver lavet om igen,” udtaler Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Implementeringen af ballastvandskonventionen har gennem længere tid været diskuteret, og der har været stor usikkerhed om, hvornår rederierne skal investere i de kostbare systemer. På mødet i IMO’s miljøkomité (MEPC 71) i denne uge, blev der endelig skabt klarhed med vedtagelsen af en resolution.

Ballastvandskonventionen træder altså stadig delvist i kraft den 8. september 2017, som det oprindeligt var besluttet. Der er både ulemper og fordele ved udskydelsen af implementeringen af ballastvandskravene.

”Flere rederier var begyndt at forberede sig på kravene, og så laver man en udskydelse i 11. time. I et så investeringstungt erhverv som søfart er det en dårlig situation at stille både rederier og udstyrsproducenter i. Eller sagt med andre ord: lovsjusk. Omvendt er der en klar fordel i, at de anlæg, der installeres fremover, skal leve op til den seneste IMO-vejledning. Det betyder, at skibene får miljømæssigt stærkere og mere fremtidssikrede anlæg om bord. Så på lang sigt er dette en god løsning, og nu ser vi fremad”, siger Maria Bruun Skipper.

Det danske koncept for en mulig dispensation for skibe, der opererer inden for et begrænset havområde omkranset af to eller flere lande – det såkaldte Same Risk Area - blev accepteret. Det betyder, at der nu er åbnet op for, at man på sigt kan undtage for eksempel færger mellem Danmark og Sverige fra at installere behandlingsanlæg for ballastvand. De danske myndigheder er allerede i gang med at teste konceptet.

”Vi ser det som et meget positivt skridt på vejen til at sikre en pragmatisk implementering, særligt i nærskibsfarten. Vi ser nu frem til resultatet af testen af konceptet, som i øjeblikket foregår med Kattegat som udgangspunkt,” siger Maria Bruun Skipper.

Kilde: Danske Rederier

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark