Træningsspil hjælper shippingbranchen
Et træningsspil fra Aalborg Universitet hjælper selskaber inden for containershipping og deres ansatte med at optimere driften. Den hårde konkurrence inden for containershipping har medført global interesse for spillet, der med Lego-skibe, containere, spillekort og dokumenter i øjeblikket breder sig til den globale branche.
”Spillet illustrerer, hvordan tværorganisatorisk samarbejde, datadisciplin samt moderne ledelsesdiscipliner kan bidrage til at øge virksomhedens omsætning eller dækningsbidrag og indtjening”, siger Niels Rytter, lektor ved Institut for Mekanik og Produktion på AAU. Han er tidligere Mærsk-mand og har sammen med kollegaerne Sebastian Zurheide og Gang Chen fra AAU og virksomheden Ange Optimization udviklet spillet.
Forskellen på succes og fiasko inden for containershipping afhænger af evnen til lynhurtigt at skabe overblik og træffe de mest lønsomme valg. Derfor har AAU været med til at udvikle The Liner Shipping Game, som har fået varemærkerettigheder i EU og er det eneste af sin art i verden.
Spillet illustrerer blandt andet fremtidige behov for at anvende nogle styringsdiscipliner, der længe har været brugt i for eksempel fly- og hotelbranchen. Brancher, der ligesom inden for containershipping heller ikke kan lagerføre sine varer, og hvor priserne hele tiden varierer efter udbud og efterspørgsel. Modsat varer i eksempelvis en tøjforretning kan de sidste pladser på en flyafgang ikke gemmes på lager, til der er kunder, der vil købe til fuld pris.
The Liner Shipping Game handler dels om, at rederiet får så meget som muligt ud af sine faste omkostninger ved at tilbyde de rigtige ydelser eller produkter på det rigtige tidspunkt til den rette pris frem for at investere i nyt materiel. Derudover handler det om, at et rederi skal minimere omkostningerne ved transporten uden, at leveringsevnen og dermed kundetilfredsheden forringes.
The Liner Shipping Game er det første træningsspil af sin slags i verden til denne industri, og der er allerede stor efterspørgsel på sessioner og spilsæt.
Udviklingsfasen på Aalborg Universitet blev afsluttet i 2014. Universitet afholder nogle meget velbesøgte, åbne spilsessioner på campus i København. Den kommercielle del af The Liner Shipping Game er nu videreført i regi af virksomheden ”LinerGame”, som tager sig af at markedsføre og sælge spillet til virksomheder og personer med tilknytning til den globale shippingindustri.
Kilde: Aalborg Universitet