Travlhed med at få Katexpress 2 klar
Mandag hersker der voldsom travlhed om bord på Mols-Liniens nye hurtigfærge Katexpress2, der først ankom til havnen i Aarhus i fredags. De sidste arbejder med at få den nye færge gjort klar til den første tur mellem Aarhus og Odden torsdag den 2. maj er i øjeblikket i fuld gang.
Først efter ankomsten til Aarhus kunne man komme i gang med at sætte stolene på plads og skrue dem fast. Herefter skal hver stol udstyres med en redningsvest under sædet, et arbejde, der endnu ikke er helt færdigt.
Samtidig hermed foregår der installation af de sidste kabler. Opvaskemaskine og andet inventar i køkkenet er endnu heller ikke helt på plads. Lige ledes mangler stadig en lang række mindre opgaver at blive færdig inden første tur med passagerer. Det oplyste Mols-Linien på et pressemøde i Aarhus mandag.
Selve færgen er allerede fuldt funktionsdygtig, hvad den har bevist under den næsten 25.000 kilometer lange tur fra Hobarth på Tasmanien i Australien via Panamakanalen til Aarhus. Turen tog 37 dage med en gennemshastighed på cirka 16 knob. Undervejs blæste man dog lige motorerne igennem i halvtimes perioder med en fart på op til 42 knob. Selv kraftig sø og hård blæst klarede den ifølge rederiet fint.
Personalet er også ved at gøre sig klar. Blandt andet øver de sig i selv at tage en ny type redningsveste på samt instruere passagererne i, hvordan man gør. Det er en ikke helt let opgave, kravet til personalet er, at de selv skal kunne få vesten på i løbet af omkring fem sekunder, ”selv i søvne”, som instruktøren sagde.
Rederiet siger, at man bliver helt færdig inden første afgang torsdag, men det kan godt være, det først bliver i sidste øjeblik. Det anser rederiet dog for helt normalt, når en ny færge skal tages i brug.
Redaktionen