Tvivl om scrubbere som bedste løsning

Nye tal fra Clarksons viser, at kun ganske få skibe på verdensplan endnu er udstyret med scrubbere, der er nødvendige for at overholde de kommende krav om lavt svovlindhold ved brug af tung bunkerolie. Men det skyldes ifølge Danske Rederier, at andre løsninger også er i spil.

Direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier.

“Alle vores medlemmer forbereder sig på de skærpede svovlkrav og vil være klar til at overholde dem, når de træder ikraft 1.1. 2020”. Det fastslår direktør i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn på baggrund af et lukket seminar om emnet for rederierne, som organisationen afholdt fornylig.

“Men der er flere måder at overholde de nye regler på. Det kan også ske ved brug af svovlfattig olie på 0,5%, nye blandingsprodukter eller LNG og pointen er, at hvert rederi træffer sine strategiske beslutninger ud fra mange forskellige parametre såsom brændstofprisen, skibenes alder osv. Scrubberinstallationer vil hovedsageligt ske på nybygninger, hvor flere fx gør plads til fremtidig installation. Det er ikke vores forventning, at der vil ske retrofit på store oceangående skibe,” siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark.

Nogle rederier har meldt deres strategi ud. Maersk Line har således fastslået, at de ikke betragter scrubbere som den rigtige løsning og derfor vil vælge at benytte svovlfattigt brændstof i stedet, mens DFDS omvendt har udstyret omkring 30 skibe med scrubbere.

På det lukkede seminar stod det ifølge Maria Skipper Schwenn klart, at nogle rederier har indhentet tilbud på montering af scrubbere, men formentlig vil se tiden an, inden de træffer en endelig beslutning.

“Man kan vælge at vente med at træffe beslutningen, til man har set udviklingen lidt an efter at reglerne er trådt i kraft. Det er udviklingen i prisen på scrubber-installationer, der skal holdes op mod udviklingen i prisen på den svovlfattige olie og på den tunge, konventionelle bunkerolie, når den endelige beslutning skal træffes,” siger Maria Skipper Schwenn

En frygt for, at der ikke vil være tilstrækkelig med svovlfattig olie tilgængelig på verdensmarkedet, er grundløs, blev det fastslået på seminaret af raffinaderier og brændstofsleverandører.

Redaktionen

Læs også historien om, hvor få skibe, der endnu er udstyret med scrubbere HER

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark