Vale Beijing tager fortsat vand ind
Trods intensive undersøgelser er det endnu ikke lykkedes at fastslå årsagen til, at der er opstået revner i skroget på den kun tre måneder gamle Chinamax bulker Vale Beijing. Klassifikationsselskab DNV fastholder, at skibet var i orden da det blev leveret.
Den 384.000 DWT store Vale Beijing ligger fortsat for anker ud for havnen i Ponta da Madeira, hvor den var ved at blive lastet med jernmalm den 2. december, da vandindtrængningen blev konstateret.
Den kinesiske rederiforening CSA - China Shipowners' Association, har hele tiden været modstandere af de nye gigantskibe: De mener at skibene udgør en sikkerhedsrisiko.. Rederne kræver derfor, at de kinesiske myndigheder nægter gigantskibene adgang til kinesiske havne-
Bag de kinesiske rederes holdning ligger formentlig også, at de ikke selv råder over så store skibe, og føler sig truet af den flåde af gigantskibe som det brasilianske mineselskab Vale vil bygge, for at gøre sig uafhængig af markedsmekanismerne på tørlastmarkedet.
Der er på nuværende tidspunkt bygget seks af de nye gigantskibe, men Vale Beijing er det første af skibene der er bygget af det sydkoreanske STX Shipyard.
Kilde: Business Week