21 danske skibe overfaldet af pirater
Skibe der sejler under dansk flag, eller drives af danske rederier, blev sidste år overfaldet eller kapret hele 21 gange. Det viser en gennemgang af International Maritime Bureaus årlige statistik over piratoverfald, som fagbladet Søfart har gennemført.
2008 satte en trist rekord for dansk søfart. Aldrig er så mange danske eller dansk drevne skibe blevet overfaldet, som det skete sidste år. Det skriver Søfart.
"Det er farvandene ud for Somalia, der er de mest udsatte, men forholdene i og ved Nigeria fortsætter også uændrede og placerer dermed den vestafrikanske stat i den triste pirat-top" skriver fagbladet.
Baseret på den globale søfartsorganisation, International Maritime Bureaus årlige statistik lister Søfart de mange tilfælde op:
27. januar - Marokko
A.P. Møller - Mærsks "Safmarine Memling« fortæller om en hændelse fra Agadir havn, hvor tre personer i dykkerdragter nærmede sig skibet om aftenen.
1. februar - Somalias nordkyst Svitzers "Svitzer Korsakov" blev bordet af bevæbnede pirater, der kaprede skibet med besætningen på seks. Skibet frigives efter 47 døgn.
14. februar - Tanzania
A.P. Møller - Mærsks "Safmarine Cotonou" bordes af tre pirater, der kom om bord fra en lille træbåd med påhængsmotor. Vagt slår alarm og pirater flygter.
9. marts - Tanzania
"Nordstar" chartret af Maersk Line, ser speedbåd med ti personer tæt på skibet. Tyveri fra skibet.
17. april - Nigeria "Claes Mærsk" bordet af ti pirater, mens skibet lå fortøjet. Der stjæles fra skibet. Der slås alarm og besætningen forskanser sig.
29. april - Nigeria "Freja Spring" chartret af Lauritzen Tankers, bordes af fire tyve, der stjæler fra skibet, men flygter, da de bliver opdaget.
25. maj - Somalias nordkyst "Amiya Scan", chartret af Scan Trans kapres og frigives først efter 31 døgn.
13. juni - Bangladesh "Ellen S", chartret af Maersk Line, blev angrebet af 6 tyve fra lang træbåd med påhængsmotor.
5. juli - Elfenbenskysten
"Kristina Theresa", chartret af Herning Shipping, får ubudne, bevæbnede gæster. De stjæler fra skibet og flygter.
24. august - Indien
"Clipper Tobago" fra Clipper Group får besøg af to tyve, der når at flygte.
1. september - syd for Yemen "Sigloo Discovery", ejet af Eitzen Group, angrebes af 6 stærkt bevæbnede pirater. Besætning handler hurtigt, sprøjter vand på piraternes skib og foretager undvigemanøvre, der tipper pirater i vandet fra deres båd.
7. september - Nigeria
"Maersk Needham", chartret af Maersk Line, overfaldes. Der slåes alarm og de 4 pirater flygter.
9. september - Vietnam "Maersk Aberdeen", ejet af A.P. Møller - Mærsk, udsættes for røverisk angreb, mens skibet er for anker.
18. september - Tanzania "Torm Freya" fra rederiet Torm overfaldes af 6 pirater. Der blev slået alarm og de flygter.
20. september - Tanzania "Safmarine Asia", opereret af Mærsks datterselskab Safmarine, overfaldes af 16 pirater, der siden flygter med tyvegods.
23. september - Tanzania "Nordstar", der også 9. marts blev overfaldet, er igen udsat for overfald.
1. november - Nigeria "Freja Breeze", opereret af Lauritzen Tankers, overfaldes af 2 knivbevæbnede røvere.
2. november - Aden Golfen "Britta Mærsk" fra Mærsk angribes og beskydes. Ved hjælp af skumkanoner lykkes det at afværge en mulig kapring.
16. november - Nigeria
"Thor Galaxy" fra Thor Shipping angribes af pirater i flere både. Skibet kapres og besætning tages i land. Frigives samme dag i god behold.
7. november - Somalias nordkyst "CEC Future" fra Clipper Group kapres. Besætning og skib frigives efter 40 døgns kapring.
6. december - Somalia "Maersk Regensburg", A.P. Møller - Mærsk, beskydes af pirater med raketstyrede granater. Der udsendes nødsignal, og skibet formår at flygte ved at øge farten.
Kilde: Søfart / borsen.dk