Klik venligst
danskerederier.gif

Containeralliancer gør ikke noget godt

Containeralliancer gør ikke noget godt

Tirsdag 10. marts 2015 kl: 13:59


De mange alliancer mellem containerrederierne løser ikke branchens økonomiske problemer, mener analytiker Doug Hayes fra Morgan Stanley. Kun en fuldstændig konsolidering på øst-vest-ruterne vil bibringe containershipping en ordentlig profitabilitet.

Containerrederierne har dannet fire alliancer, nemlig 2M, Ocean Three, G6 og CKYHE. Disse alliancer er skabt for at øge profitabiliteten i den trængte branche, men Dough Hayes mener ikke, at de vil løse problemerne. Tværtimod risikerer rederierne, at de gør problemerne værre.

Alliancerne reducerer nemlig ikke antallet af pris-sættere, da alliancemedlemmerne ikke har lov til at fastætte fragtraterne i fællesskab. Desuden er der en risiko for, at rederierne vil bruge omkostningsbesparelserne til at reducere fragtraterne.

Den samlede containerskibsfart har siden 2009 tabt fire milliarder dollar akkumuleret, til trods for, at Maersk Line og CMA CGM har haft overskud. Maersk Line øgede således i 2014 sit overskud fra 1,5 milliarder dollar i 2013 til 2,3 milliarder dollar i 2014. Selvom man nok har talt om behovet for rationaliseringer, er der ikke sket nogen storstilede fusioner eller overtagelser, siden Maersk Line overtog P&O Nedlloyd, og Hapag-Lloyd købte CP Ships i 2005.

Fusionen mellem Hapag-Lloyd og CSAV og Hamburg Süds overtagelse af CCNI kan godt give noget stabilitet til nogle af de mindre handelsruter, men der er brug for konsolidering i større skala blandt de store aktører, mener Dough Hayes.

Kilde: Lloyd’s Loading List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Maersk Drilling skal bore ud for Myanmar
- Overhørte advarsler - nu trukket fri igen
- Maersk kan miste placeringen som nr. 1
- Græsk støtte til begrænsning af motorkraft
- VLCC-rater nede igen efter rekordhøjde
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- DFDS håber på godkendt Brexit-aftale
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line


Dagens mest læste

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Bonavista sætter sejl for første gang i 20 år
- Kina øger fokus på maritim industri


Ugens mest læste

- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Yacht overtager selv - det går helt galt
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Fantastisk drone-video af verdens største
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
- Iran varsler reaktion efter “kujonhandling”
Klik venligst