Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk
Omvejen syd om Afrika for hundredevis af containerskibe med fragt fra Asien til Europa og den amerikanske østkyst har dramatisk forøget deres udledning af CO2, viser beregninger fra Xeneta.
Da Houthierne i december i fjor satte ind med angreb mod handelsskibe tvang det langt hovedparten til at tage turen syd om Kap det Gode Håb i Afrika.
Det har ikke alene skabt disruption i forsyningskæderne og øget omkostningerne på fragten, men også betydet et betydelig stigning i CO2 udledningen.
Ifølge Xenata og Marine Benchmark´s indeks for udledningen - Carbon Emissions Index (CEI) er udledningen nu det højeste målt pr. ton fragtet gods siden 2018.
I 1. kvartal 2024 efter udbruddet af konflikten i Det Røde Hav når den gennemsnitlige CEI-ration på tværs af verdens 13 største handelsruter 107,5 point.
Det er første gang gennemsnittet ligger over indeks 100 globalt og repræsenterer en stigning på 15,2 pct. i forhold til 4. kvartal 2023.
Når man sammenligner 1. kvartal 2024 med 1. kvartal 2018, udledte kun fem af de 13 største handelsruter mindre CO2 pr. ton transporteret gods. Dette er tre handelsruter mindre end i 4. kvartal 2023 og det laveste i noget kvartal siden 2. kvartal 2018.
Ved sammenligning med 4. kvartal 2023 oplevede 10 ud af de 13 største handelsruter, at den gennemsnitlige CO2-udledning pr. ton last steg i 1. kvartal 2024.
Det faktum, at et så stort antal handelsruter har set CO2-emissionerne stige i 1. kvartal 2024 - selv dem, der ikke normalt passerer Suez-kanalen - viser den globale effekt af forstyrrelser i de globale forsyningskæder, skriver Xeneta.
CEI-indekset for handelen mellem Fjernøsten og Middelhavet registrerede den største stigning, idet den gik fra fra 86,3 point i 4. kvartal 2023 til 140,8 point i 1. kvartal 2024 – en stigning på 63,1 pct.
Det betyder, at den har bevæget sig fra at være en af de bedst præsterende handelsruter med hensyn til CO2-udledninger i 4. kvartal 2023 til nu at stå som den dårligst præsterende i 1. kvartal 2024.
-emte