Skibsredere går i mod EU-kvoter for CO2
EU Parlamentet har netop besluttet, at skibes udledning af drivhusgasser skal omfattes af EU´s kvotehandelssystem ETS fra 2023, hvis IMO ikke har regler på plads i 20121. Det møder hård kritik fra skibsredere.
“At lægge et urealistisk pres på IMO med regionale foranstaltninger, der alvorligt vil skade en global sektor og gøre meget lidt for klimaet, er ikke vejen frem,” lyder det fra Patrick Verhoeven, der er
chef for ECSA (European Community Shipowners Association) i en kommentar til EU Parlamentets i går, onsdag.
Her besluttede et flertal, at alle skibes CO2-udledning - inkl. de ikke-EU flagede - skal omfattes af EU´s kvotesystem fra 2023, hvis FN´s søfartsorganisation, IMO, ikke har et sammenligneligt setup klar i 2021.
Den internationale rederiforening (ICS) kaldte beslutningen “skuffende, men ikke overraskende.” Organisationen frygter, at vedtagelsen vil “polarisere debatten mellem IMO-medlemmer”, der allerede har taget skridt til at udvikle en strategi for reduktion af skibenes CO2-udledninger, der lever op til målene i klima-aftalen fra Paris.
Også de tyske skibsrederes organisation (VDR) er i mod og kalder vedtagelsen “et skadeligt signal”: “Beskyttelse af klimaet kræver såvel som shipping globale løsninger. Ikke et kludetæppe af regionale tiltag,” siger Ralf Nagel, der er direktør i VDR i en kommentar.
Kilde: Seatrade Maritime News