Maersk ser permanent skift i Kina-handel
Kina har rettet sit fokus mod at vækste sin økonomi gennem opfyldelse af den indenlandske efterspørgsel i stedet for gennem eksport. Det er ifølge Maersk Line med til at forklare, at containerneskibene fra Europa til Kina har været overfyldte - og at en stigende import fra Europa bliver permanent.
Det er helt efter bogen, at det op til det kinesiske nytår, kniber med at kunne følge med efterspørgslen på containerruterne fra Nordeuropa til Kina, da antallet af afgange fra Kina mod Europa reduceres på grund af ferielukkede fabrikker.
Sådan har det også været i år, hvor også Hanjin´s kollaps har haft en indflydelse på udbuddet og ført til, at flere rederier - bl.a. Maersk Line - i en periode har haft lukket for bookninger.
Men nu siger chefen for Maersk Line´s Europa-Asien ruter, Sushil Sriram, på, at der har været en forhøjet efterspørgsel på europæiske varer i Kina, som han forventer vil fortsætte.
I et interview med mediet The Loadstar peger Maersk Line chefen på, at Beijings langsigtede strategi i forhold til at vækste økonomien er skiftet fra et eksportfokus til et fokus på at opfylde den indenlandske efterspørgsel. Således har Kina øget sin import af råvarer, inklusiv jernmalm ligesom efterspørgslen efter vestlige luksusvarer er steget - “alle vil have en BMW eller en Mercedes”, siger Sushil Sriram i interviewet.
Og ønsket om at erhverve vestlige luksusvarer er blevet lettere at få råd til i takt med euro´ens tab af værdi i forhold til dollaren og pundets markante fald siden EU-afstemningen sidste sommer.
“Vi betragter ikke den seneste stigning i efterspørgslen som midlertidig. Faktisk budgetterer vi med en høj kapacitetsudnyttelse i resten af året,” siger Sushil Sriram til The Loadstar.
Han oplyser, at Maersk Line nu igen tager mod alle bookinger af eksport-gods til Kina efter i en kort periode at have måttet lukke for nye kunder.
“Vi tager nu gladeligt i mod alt eksport gods, forudsat at kunderne er parate til at betale vores fragtrater,” siger rute-chefen.
Og de rater er steget betragteligt siden nytår.
På en normalt billig varegruppe som affaldspapir er raterne således steget med 200 pct. i de sidste seks måneder.
Sushil Sriram er dog “skuffet” over, at de højere rater kun i beskedent omfang har ført til større indtjening for Maersk Line, hvilket skyldes, at de fleste kontrakter blev indgået før kapacitets klemmen opstod.
Kilde: The Loadstar