Klik venligst
danskerederier.gif

Gidsler og skib frigivet i Somalia

Gidsler og skib frigivet i Somalia

Fredag 17. marts 2017 kl: 08:00


Pirater har nu frigivet de otte besætningsmedlemmer og deres skib, Aris 13, der blevet taget til fange i mandags i det første piratangreb på et kommercielt skib ud for Somalia i fem år, bekræfter EU´s NAVFOR. Ingen besætningsmedlemmer har lidt overlast.

Det 1.800 dwt store skib er nu på vej til en sikker havn på Somalia nordkyst, efter at piraterne har forladt skibet.
“Kaptajnen har bekræftet, at besætningen ikke har lidt overlast i løbet af prøvelserne i de sidste fire dage,” hedder det i en udtalelse fra EU´s NAVFOR ifølge Tradewinds.

Ifølge organisationen Oceans Beyond Piracy opgav piraterne efter forhandlingerne med Puntlands maritime politi.

De bevæbnede pirater, som har holdt besætningsmedlemmerne som gidsler siden 13. marts, rapporteres at have forladt skibet.
Ifølge rapporterne assisterede medlemmer af Puntlands maritime politi ved skibets frigivelse og skulle nu være ombord på skibet.

Angrebet på skibet blev sat ind mandag, kort efter at kaptajnen på tankskibet havde udsendt et mayday, da to både med flere end tyve pirater nærmede sig.
”På trods af flere forsøg blev der ikke skabt kontakt og situationen om bord forblev uklart indtil sent tirsdag eftermiddag, da EU NAVFOR operative hovedkvarter i London var i stand til at få telefonisk kontakt med skibets kaptajn. Kaptajnen bekræftede, at bevæbnede mænd var ombord skibet, og de krævede en løsesum for skibets frigivelse”, siger EU NAVFOR.

Ifølge senere forlydender blev der åbnet ild, da flådestyrker forsøgte at stoppe en båd i området, der var på vej med forstærkninger til piraterne.

Aris 13 er et af tre skibe i den beskedne flåde hos rederiet Flair fra De forenede Arabiske Emirater, , der desuden ejer en lidt større kemikalietanker og en enkelt slæbebåd.

Skibets lave fribord gjorde Aris 13 særligt sårbar i somalisk farvand, hvor eksperter gentagne gange har advaret om risikoen for pirateri på trods af den lange tid, der er gået siden sidste vellykkede kapring.

Angrebet på tankskibet og dets otte besætningsmedlemmer er det første angreb på et større kommercielt skib ud for Somalia siden 2012. Piratangrebene på udenlandske kommercielle skibe startede i 2008 og kulminerede omkring 2010-2011, hvor flere nationer, heriblandt Danmark, indsatte patruljerende flådefartøjer for at beskytte skibene mod angreb.

Kilde: Tradewinds m.fl.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ekspert: Rederierne brændstoftillæg helt OK
- Deloitte: Shipping foretrækker LNG
- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- BIMCO: 2018 tabsgivende for råolietankere
- CMA CGM køber finske Containerships
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Rasmus Jarlov bliver ny erhvervsminister
- Brian Mikkelsen stopper som minister
- Danmark taber en plads på flagstats-liste
- Scorpio Tankers afviser scrubbere
- Hurtigruten slipper billigt efter lovbrud
- A.P. Møller - Maersk har udpeget ny CFO


Dagens mest læste

- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Det må være den mindste færge…
- CMA CGM køber finske Containerships
- Skib i Port Kembla brænder fortsat


Ugens mest læste

- Slå nu bak, for h……
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Få meter fra et ordentligt brag
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Tanker brækker over efter grundstødning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst