Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Gidsler og skib frigivet i Somalia

Gidsler og skib frigivet i Somalia

Fredag 17. marts 2017 kl: 08:00


Pirater har nu frigivet de otte besætningsmedlemmer og deres skib, Aris 13, der blevet taget til fange i mandags i det første piratangreb på et kommercielt skib ud for Somalia i fem år, bekræfter EU´s NAVFOR. Ingen besætningsmedlemmer har lidt overlast.

Det 1.800 dwt store skib er nu på vej til en sikker havn på Somalia nordkyst, efter at piraterne har forladt skibet.
“Kaptajnen har bekræftet, at besætningen ikke har lidt overlast i løbet af prøvelserne i de sidste fire dage,” hedder det i en udtalelse fra EU´s NAVFOR ifølge Tradewinds.

Ifølge organisationen Oceans Beyond Piracy opgav piraterne efter forhandlingerne med Puntlands maritime politi.

De bevæbnede pirater, som har holdt besætningsmedlemmerne som gidsler siden 13. marts, rapporteres at have forladt skibet.
Ifølge rapporterne assisterede medlemmer af Puntlands maritime politi ved skibets frigivelse og skulle nu være ombord på skibet.

Angrebet på skibet blev sat ind mandag, kort efter at kaptajnen på tankskibet havde udsendt et mayday, da to både med flere end tyve pirater nærmede sig.
”På trods af flere forsøg blev der ikke skabt kontakt og situationen om bord forblev uklart indtil sent tirsdag eftermiddag, da EU NAVFOR operative hovedkvarter i London var i stand til at få telefonisk kontakt med skibets kaptajn. Kaptajnen bekræftede, at bevæbnede mænd var ombord skibet, og de krævede en løsesum for skibets frigivelse”, siger EU NAVFOR.

Ifølge senere forlydender blev der åbnet ild, da flådestyrker forsøgte at stoppe en båd i området, der var på vej med forstærkninger til piraterne.

Aris 13 er et af tre skibe i den beskedne flåde hos rederiet Flair fra De forenede Arabiske Emirater, , der desuden ejer en lidt større kemikalietanker og en enkelt slæbebåd.

Skibets lave fribord gjorde Aris 13 særligt sårbar i somalisk farvand, hvor eksperter gentagne gange har advaret om risikoen for pirateri på trods af den lange tid, der er gået siden sidste vellykkede kapring.

Angrebet på tankskibet og dets otte besætningsmedlemmer er det første angreb på et større kommercielt skib ud for Somalia siden 2012. Piratangrebene på udenlandske kommercielle skibe startede i 2008 og kulminerede omkring 2010-2011, hvor flere nationer, heriblandt Danmark, indsatte patruljerende flådefartøjer for at beskytte skibene mod angreb.

Kilde: Tradewinds m.fl.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Scandlines fik bragende god sommer
- Hurtigruten sættes under pres
- Det Blå Danmark får ambitiøs forskning
- Skat erkender forskelsbehandling
- Slæbebåd hæves nu efter kollission
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
- Tag med færgen en tur til Fur - det er gratis
- IMO advarer mod aluminiumsmalm i lasten
- Endnu to rederier meldt for svovlforurening
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Maersk rost for åbenhed om cyber-angrebet


Dagens mest læste

- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Slæbebåd hæves nu efter kollission
- Skat erkender forskelsbehandling
- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Scandlines fik bragende god sommer


Ugens mest læste

- Maersk-ansatte får nye arbejdsgivere
- Krigsskibe søger ly for storm ved Bornholm
- ÆrøXpressen leder efter “stor-investorer”
- Verdens største containerskibe bliver franske
- Video: Fortøjning af verdens største FLNG
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Farvel og tak til en hel skibs-klasse
- Det Blå Danmarks rigeste anno 2017
- Gina Krog FSO brød i brand ved kaj i Norge
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst