K-Line: 5 % er grænsen for selvstændighed
Topchef i japanske K-Line forudser, at containerrederier skal sidde på mindst 5 pct. af kapaciteten i markedet for at overleve som selvstændige rederier. K-Line kan sammen med MOL og NYK-Line mønstre 6,8 pct i deres bebudede fusionerede selskab 3J.
De tre japanske containerrederier kan efter den planlagte fusion pr. 1. juli snige sig over den 5 pct. grænse, som et af rederiernes topchefer mener, er en nødvendig andel af den globale containerkapacitet at besidde , hvis et containerrederi skal forblive selvstændigt.
“I løbet af fem år vil vi formentlig se nye alliancer og rederier med mindre kapacitet falde ud af markedet,” siger Yukio Toriyama, der er en del af direktionen i K Line, ifølge JOC.com
K LIne råder i dag over en flåde på 66 skibe med op mod 360.000 teu kapacitet og tre oversøiske containerterminaler. Flåden vil pr. 1 juli indgå i det nye selskab 3J, der er en fusion mellem K Line, MOL og NYK LIne.
Tilsammen vil de tre råde over en kapacitet på 6,8 pct af verdens teu, ifølge Alphaliner´s top-100 liste.
Dermed vil det nye selskab blive et af syv rederier, der sidder på mere end 5 pct. af den globale teu-kapacitet. De øvrige er Maersk Line, Mediterranean Shipping Co. (MSC), CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Hapaq-Lloyd og Evergreen Line.
Konsolideringerne i branchen i 2016 - og Hanjin´s kollaps - betyder, at listen over selvstændige containerrederier bliver betydelig kortere efterhånden som de allerede udmeldte fusioner bliver godkendt og gennemført.
Blandt de mest spektakulære er Maersk Line´s køb af Hamburg Süd og Hapag-Lloyd´s overtagelse af UASC. Blandt de udsatte rederier har det kriseramte taiwanesiske containerrederi Yang Ming været nævnt, men foreløbig bliver det grundigt understøtte af en statslig fond.
Redaktionen.