Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

K-Line: 5 % er grænsen for selvstændighed

K-Line: 5 % er grænsen for selvstændighed

Fredag 17. marts 2017 kl: 12:40


Topchef i japanske K-Line forudser, at containerrederier skal sidde på mindst 5 pct. af kapaciteten i markedet for at overleve som selvstændige rederier. K-Line kan sammen med MOL og NYK-Line mønstre 6,8 pct i deres bebudede fusionerede selskab 3J.

De tre japanske containerrederier kan efter den planlagte fusion pr. 1. juli snige sig over den 5 pct. grænse, som et af rederiernes topchefer mener, er en nødvendig andel af den globale containerkapacitet at besidde , hvis et containerrederi skal forblive selvstændigt.

“I løbet af fem år vil vi formentlig se nye alliancer og rederier med mindre kapacitet falde ud af markedet,” siger Yukio Toriyama, der er en del af direktionen i K Line, ifølge JOC.com

K LIne råder i dag over en flåde på 66 skibe med op mod 360.000 teu kapacitet og tre oversøiske containerterminaler.
Flåden vil pr. 1 juli indgå i det nye selskab 3J, der er en fusion mellem K Line, MOL og NYK LIne.

Tilsammen vil de tre råde over en kapacitet på 6,8 pct af verdens teu, ifølge Alphaliner´s top-100 liste.

Dermed vil det nye selskab blive et af syv rederier, der sidder på mere end 5 pct. af den globale teu-kapacitet. De øvrige er Maersk Line, Mediterranean Shipping Co. (MSC), CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Hapaq-Lloyd og Evergreen Line.

Konsolideringerne i branchen i 2016 - og Hanjin´s kollaps - betyder, at listen over selvstændige containerrederier bliver betydelig kortere efterhånden som de allerede udmeldte fusioner bliver godkendt og gennemført.
Blandt de mest spektakulære er Maersk Line´s køb af Hamburg Süd og Hapag-Lloyd´s overtagelse af UASC.
Blandt de udsatte rederier har det kriseramte taiwanesiske containerrederi Yang Ming været nævnt, men foreløbig bliver det grundigt understøtte af en statslig fond.

Redaktionen.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Pirater røvede slæbebåd og kaprede pram
- Sverige på vej med bøder til svovlsyndere
- Fredriksen har købt op: Tror på bulker
- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige
- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
- Maersk går efter 20% af det indiske marked
- Dansk søfart har store muligheder i Ghana
- Flere sanktioner på vej mod Nordkorea
- Identificeret lyd kan stamme fra eksplosion
- Seks Abu Sayyaf pirater fanget i Filippinerne


Dagens mest læste

- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- MHI Vestas SOV forlader Cemre Shipyard
- Færge kolliderer med terminalbygning
- Årets bedste krydstogtrederier kåret
- Fredriksen har købt op: Tror på bulker


Ugens mest læste

- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst