Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

K-Line: 5 % er grænsen for selvstændighed

K-Line: 5 % er grænsen for selvstændighed

Fredag 17. marts 2017 kl: 12:40


Topchef i japanske K-Line forudser, at containerrederier skal sidde på mindst 5 pct. af kapaciteten i markedet for at overleve som selvstændige rederier. K-Line kan sammen med MOL og NYK-Line mønstre 6,8 pct i deres bebudede fusionerede selskab 3J.

De tre japanske containerrederier kan efter den planlagte fusion pr. 1. juli snige sig over den 5 pct. grænse, som et af rederiernes topchefer mener, er en nødvendig andel af den globale containerkapacitet at besidde , hvis et containerrederi skal forblive selvstændigt.

“I løbet af fem år vil vi formentlig se nye alliancer og rederier med mindre kapacitet falde ud af markedet,” siger Yukio Toriyama, der er en del af direktionen i K Line, ifølge JOC.com

K LIne råder i dag over en flåde på 66 skibe med op mod 360.000 teu kapacitet og tre oversøiske containerterminaler.
Flåden vil pr. 1 juli indgå i det nye selskab 3J, der er en fusion mellem K Line, MOL og NYK LIne.

Tilsammen vil de tre råde over en kapacitet på 6,8 pct af verdens teu, ifølge Alphaliner´s top-100 liste.

Dermed vil det nye selskab blive et af syv rederier, der sidder på mere end 5 pct. af den globale teu-kapacitet. De øvrige er Maersk Line, Mediterranean Shipping Co. (MSC), CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Hapaq-Lloyd og Evergreen Line.

Konsolideringerne i branchen i 2016 - og Hanjin´s kollaps - betyder, at listen over selvstændige containerrederier bliver betydelig kortere efterhånden som de allerede udmeldte fusioner bliver godkendt og gennemført.
Blandt de mest spektakulære er Maersk Line´s køb af Hamburg Süd og Hapag-Lloyd´s overtagelse af UASC.
Blandt de udsatte rederier har det kriseramte taiwanesiske containerrederi Yang Ming været nævnt, men foreløbig bliver det grundigt understøtte af en statslig fond.

Redaktionen.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- 11 pirater fængslet for kapring af tanker
- Tre reddet fra kuldsejlet skib i Puerto Rico
- Molslinjen presses af lavere Storebæltspriser
- CETA-aftale åbner nye markeder for shipping
- Uggla: Nye opkøb kan ske i andre brancher
- DFDS udsteder norske obligationer
- Krisemøde om færre maritime elever
- To søfolk dør trods hasteevakuering
- Norges oliefond runder en billion USD i værdi
- Ulovlig olieeksport til Nordkorea
- Analytikere: Maersk-handel forsvarer rating
- Fagforening:Skattefrihed bør følge sømanden


Dagens mest læste

- Tre reddet fra kuldsejlet skib i Puerto Rico
- Atomisbryderen Sibir er sat i søen
- 11 pirater fængslet for kapring af tanker


Ugens mest læste

- Maersk Tankers er solgt for milliardbeløb
- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Tanker på grund efter kollision med bulker
- SOV'er dobbelt så effektive som ventet
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
- Skat erkender forskelsbehandling
- Nu kan hybrid-færgen lades op trådløst
- Maersk Line får milliard-ordre fra US-Navy
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst