Regeringen vil tillade førerløse skibe
Førerløse skibe skal øge sikkerheden på havet og begrænse omkostningerne. Det skal inden 2020 gøres muligt at indsætte førerløse skibe i de danske farvande. Det siger erhvervsminister Brian Mikkelsen, der vil have ændret lovgivningen så der banes vej for de førerløse skibe.
”Jeg kan sagtens se for mig, at passagerfærger bliver uden en egentlig kaptajn på broen. Når jeg kører med metro i København, står der heller ikke en chauffør foran, og det er endnu mere sikkert, end hvis der sidder en chauffør, som kan falde i søvn eller sidde og spille videospil”, siger ministeren til DR.
Brian Mikkelsen henviser til en foranalyse, som Søfartsstyrelsen og DTU har lavet. Af rapporten fremgår det, at menneskelige fejl i perioden fra 2011 til 2016 var en udløsende faktor i 62 procent af hændelserne med skibe indregistreret i EU. Rapporten bygger på erfaringer med selvkørende biler og ubemandede fly. Samtidig er der set på tilsvarende projekter vedrørende skibe.
Ifølge rapporten ” En foranalyse om autonome skibe” fra DTU Elektro, DTU Management Engineering og Søfartsstyrelsen er det oplagt at gøre disse typer skibe førerløse:
Mindre ø-færger, pramme, slæbebåde, forsynings- og serviceskibe til boreplatforme, vindmøller med mere samt overfladefartøjer til servicering af undervands- og droneenheder til offshore-inspektion.
Ud over at give større sikkerhed, vil førerløse skibe gøre det billigere at fragte gods fragt og måske også lavere billitpriser, da der skæres ned på mandskabet. Det vil forhåbentlig også betyde billigere varer for forbrugerne, da transportudgifter indgår i prisen.
Ifølge Brian Mikkelsen kan der være førerløse skibe i de danske farvande inden for ganske kort tid. Hantør ikke komme med et præcist bud på, hvornår de første førerløse skibe sejler rundt i de danske farvande, men garanterer, at det bliver før 2020.
”Jeg har i hvert fald tænkt mig at sætte mig i spidsen for, at vi får gennemført det i Danmark som det første land i verden på en forsvarlig måde. For vi er en søfartsnation”, siger Brian Mikkelsen.
Ifølge ministeren er der i dag er lovgivning, som forhindrer brug af førerløse skibe. Det er blandt andet påkrævet, at broen er bemandet, og i visse situationer er der også krav om en person til overvågning af det omgivende farvand.
Hos Søfartsstyrelsen mener vicedirektør Troels Blicher Danielsen, at de førerløse skibe kan øge sikkerheden og skabe vækst i branchen. Vicedirektøren forventer, at de førerløse skibe vil komme uanset hvad, og så kan Danmark lige så godt indtage en førerposition.
Perspektivet er stort og vil særligt være det på de dele af skibsfarten, der er kystnære. Det kan bringe Danmark på landkortet, eller søkortet, om man vil, i forhold til den digitale udvikling, som tager fart i skibsfarten i øjeblikket”, siger Troels Blicher Danielsen til DR.
Kilde: DR