Nordsøen: Langstrakt forløb med afbrydelse
Problematikken omkring det synkende Tyra-felt har været kendt længe, men der blev først for alvor sat turbo på forhandlingerne, da Maersk Oil inden nytår meldte ud, at de ville gå i gang med at lukke Tyra-feltet ned, fordi det ikke ville være rentabelt at genopbygge feltet under de gældende skatteregler.
Derfra blev der så forhandlet bag hermetisk lukkede døre. Intet slap ud - heller ikke til centralt placerede ordførere i de største partier - lige indtil den 8. februar, hvor A.P. Møller - Maersk fremlagde sit 2016 regnskab.
På den efterfølgende telekonferencen fik viceadministrende direktør i Maersk-gruppen, Claus V. Hemmingen pludselig indskudt, at "Vi er i en konstruktiv dialog med den danske regering, og vi forventer snart at nå et resultat, der vil sikre genopbygningen af Tyra-feltet"
Finansministeren havde dog ingen kommentarer til udmeldingen.
- Den 1. marts kunne Berlingske så meddele, at nu var aftalen på plads. Men det var den ikke. - Den 5. marts var det så JP´s Finans, der kunne meddele, at Socialdemokratiet havde godkendt regeringens forslag til en ny aftale med Maersk Oil og DUC. Men der var tilsyneladende fortsat ikke basis for at offentliggøre noget som helst. - Den 7. marts kunne TV 2 News så meddele, at de politiske forhandlinger om en ny Nordsø aftale trak ud. - Den 10. marts kunne Børsen fortælle, at forhandlingerne mellem Maersk og regeringen om en ny skatteaftale for Nordsøen var sat på stand-by. Ifølge Børsen skyldes det uenighed omkring udviklingen i oliepriserne. Her havde regeringen et markant højere skøn for olieprisens niveau frem mod 2025, end Maersk Oil.
I dag faldt det hele så på plads med en aftale, som begge parter har stor nytte af. Staten fastholder et provenu fra gas- og olieudvinding i de kommende mange år. Ifølge Finansminister Kristian Jensen drejer det sig om 26 mia. kr. frem mod 2042.
A.P. Møller - Maersk kan sætte gang i en god businesscase, der samtidig gør Maersk Oil til en forretning i "udvikling og ikke i afvikling" frem mod en udskillelse fra Maersk-gruppen, som Sydbanks aktieanalytiker Morten Imsgard tidligere har formuleret det overfor Maritime Danmark.
Redaktionen