Hapag-Lloyd fik tab på 93 mio. euro i 2016
Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd blev som konkurrenterne ramt af de lave fragtrater i 2016 og måtte se resultatet forringet med 207 mio. Euro i forhold til 2015. Selskabet kalder udsigterne for 2017 “udfordrende”, men tror på et bedre resultat.
“Vi havde et meget udfordrende marked i de første seks måneder af 2016, men var i stand til at øge omsætningen og resultatet betydeligt i anden halvdel af året. Men selv om vi gjorde det relativt godt i industrien i 2016 er bundlinjen fortsat, at resultatet ikke er tilfredsstillende,” siger Rolf Habben Jansen, CEO i Hapag-Lloyd i en kommentar til regnskabet.
EBIT i selskabet faldt med 240 mio. Euro til 126,4 mio. Euro selvom fragtmængden steg med 2,7 pct. til 7,6 mio. teu, hvilket ikke var nok til at kompensere for et fald i fragtraterne på gennemsnitligt 15,4 pct. i forhold til året før og en lavere oliepris.
Samlet set lykkedes det for Hapag-Lloyd at reducere sine transportomkostninger betydeligt med 12,3 pct. på grund af den lave oliepris og et lavere forbrug på grund af større og mere effektive skibe.
Det lykkedes også rederiet at nedbringe omkostningerne til øvrige services som f.eks havne, terminaler, chartering og leasing med 8,3 pct. i forhold til 2015. En stor del af disse besparelser blev opnået gennem fusionen med CSAV, men også gennem lavere oliepriser, der ikke forventes at vare ved i 2017.
Hapag-Lloyd tror på et bedre resultat i 2017, “men vores resultat vil i stor grad afhænge af vores evne til at opnå mere bæredygtige fragtrater. På det lidt længere sigt vil det lavere antal nye skibe i ordre og det fortsat høje antal ophugninger føre til en bedre ligevægt mellem udbud og efterspørgsel,” siger Rolf Habben Jansen, der kalder starten af året for “udfordrende”: “På grund af langtidskontrakter har vi endnu ikke kunnet drage fuld fordel af den positive udvikling i raterne, mens bunkerprisen er steget markant. Vi vil fortsat arbejde hårdt på at gøre Hapag-Lloyd endnu mere konkurrencedygtig. Og vores indsats vil blive understøttet af de forventede synergier og den forsatte udvidelse af vores produktportefølje, som fusionen med UASC vil bringe,” siger Hapag-Lloyd topchefen.
Forberedelserne til fusionen med UASC er i sin sidste fase og forventes på sigt, det vil sige fra 2019 og fremad, at give årlige besparelser fra synergier på 435 mio. dollar, mens engangsudgifterne til fusionen forventes at ligge omkring 150 mio. dollar.
"Vores hovedfokusområder i 2017 vil være lanceringen af vores nye alliance den 1. april og en hurtig og gnidningsfri integration af UASC i Hapag-Lloyd," siger Rolf Habben Jansen.
Kilde: Hapag-Lloyd