Regeringen vil løse destinationsproblem
Danske Rederier har ad flere omgange påpeget urimeligheden i et særligt dansk destinationskrav over for politikerne på Christiansborg. På skibet Skawlink IV kunne skatteminister Karsten Lauritzen i går glæde rederierhvervet med, at han vil droppe det danske særkrav om destination.
”Det har været et langt, sejt træk, men nu ser det endelig ud til, at vi får en ende på destinationssagen. Vi kender ikke til lignende særkrav i andre EU-lande, så der skal lyde ros til Karsten Lauritzen for at lytte til branchen og bringe reglerne i overensstemmelse med tidligere praksis og reglerne i vores nabolande”, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier.
Rederierhvervet og SKAT har gennem nogle år været uenige om, hvorvidt man må sejle ud til andre skibe inden for den særlige DIS-skatteordning. For at være omfattet af ordningen skal man nemlig sejle mellem ”destinationer” og her har SKAT indskrænket definitionen af en destination til kun at være ”havne” og ”faste anlæg”.
Det har særligt skabt bekymring i Nordjylland, hvor sejlads med mandskab og forsyninger til forbipasserende skibe har et stort omfang. Skatteministeren kan nu berolige de berørte rederier med, at sagen bliver løst ved entydigt at udvide DIS-ordningen med disse former for sejlads.
Meldingen glæder Peter Møller, COO i rederiet SAGA Shipping, som var ét af de første rederier, der blev ramt af det særlige destinationskrav. Rederiet sejler forsyninger fra Skagen til forbipasserende skibe, og Peter Møller ser derfor frem til, at tvivlen om den skattemæssige stilling for rederiets aktiviteter fjernes.
Kilde: Danske rederier