-
danskerederier.gif

Kontanter og afdragsfrihed redder Seadrill

Kontanter og afdragsfrihed redder Seadrill

Onsdag 13. september 2017 kl: 08:45


Seadrill Limited annoncerede i nat, at borerigselskabet får tilført godt 1 mia. dollar i ny kapital og får udsat afdrag og gæld på ialt 5,7 mia. dollar i fem år. Dermed er det langvarige arbejde med rekonstruktionen af det stærkt forgældede rigselskab på plads.

Som forventet sker rekonstruktionen under konkursbeskyttelse efter amerikansk lov, den såkaldte Chapter 11, og den har opbakning fra mere end 97 pct. af selskabets banker, ca. 40 pct. af obligationsejerne og af et konsortium af investorer med den største aktionær, John Fredriksens Hemen Holding i spidsen.

Planen betyder, at Seadrill får tilført 1,06 mia. dollar i ny kapital, fordelt med 860 mio. dollar i aktionærlån og 200 mio. dollar i ny egenkapital.
Men mindst ligeså vigtigt er det, at selskabet får udsættelse på afdrag og rentebetaling på gæld til ialt 5,7 mia. dollar.
Planen er endvidere at konvertere obligationslån for 2,3 mia. dollar til aktiekapital i det restrukturerede selskab, hvis kreditorerne går med til det.

De eksisterende aktionærer i selskabet får som ventet ikke meget ud af rekonstruktionen. De må nøjes med omkring 2 pct. af aktionerne i det rekonstruerede selskab. Et forhold, som forlængst er indregnet i aktiekursen, der i går lukkede på 1,80 nkr. Aktien lå i december i fjor på ca. 31 nkr. og toppede i sin storhedstid i efteråret 2013 på ca. 285 nkr.

Med den forbedrede kapitalstruktur vil vi stå i en stærk position, når markedet vender, “ siger selskabets CEO, Anton Dibowitz i forbindelse med planen.

Rekonstruktionen får ingen indflydelse på selskabets daglige drift, der fortsætter uændret. Det samme er tilfældet for selskabets datterselskaber, der tidligere er blevet skærmet fra konsekvenserne af restruktureringen.

Uden en rekonstruktion ville Seadrill med en gæld, der har været oppe at vende over 100 mia. kr., have været truet af konkurs. Nu ser selskabet, der er blandt verdens største borerigselskaber, ud til at ride stormen af.

John Fredriksen kan dermed afslutte et arbejde med rekonstruktionen, som han tidligere har betegnet som det vanskeligste og mest komplekse, han har været med til i sine mere end 50 år i shipping.

Kilde: Seadrill Limited


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ekspert: Rederierne brændstoftillæg helt OK
- Deloitte: Shipping foretrækker LNG
- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- BIMCO: 2018 tabsgivende for råolietankere
- CMA CGM køber finske Containerships
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Rasmus Jarlov bliver ny erhvervsminister
- Brian Mikkelsen stopper som minister
- Danmark taber en plads på flagstats-liste
- Scorpio Tankers afviser scrubbere
- Hurtigruten slipper billigt efter lovbrud
- A.P. Møller - Maersk har udpeget ny CFO


Dagens mest læste

- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Det må være den mindste færge…
- CMA CGM køber finske Containerships
- Skib i Port Kembla brænder fortsat


Ugens mest læste

- Slå nu bak, for h……
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Få meter fra et ordentligt brag
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Tanker brækker over efter grundstødning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst