ÆrøXpressen leder efter “stor-investorer”
Rederiet ÆrøXpressen har planer klar for ny hurtig-færge, der skal forbinde Marstal på Ærø med Rudkøbing på Langeland på 40 minutter. Skibet skal gerne være en nybygget katameranfærge med plads til 32 biler og op til 200 passagerer. Nu mangler kun pengene.
ÆrøXpressen blev omdannet fra et iværksætterselskab til et A/S i december i fjor og bestyrelsen har siden arbejdet intenst på det vigtigste: At skaffe tilstrækkelig kapital til at anskaffe et skib og drive en rute mellem Langeland og Ærø.
“Vi er nået meget langt, og færgens endelige design er ved at være godkendt af bestyrelsen. Alt det praktiske arbejde er udført, så der hurtigt kan tegnes kontrakt med værft, når finansieringen er godkendt og signeret. Finansiering af projektet har bestyrelsen fokus på i øjeblikket, og er ved at falde på plads,” skriver bestyrelsen i en Facebook-opdatering lørdag.
Ifølge opdateringen vil bestyrelsen kontakte potentielle “stor-investorer”, der er villige til at skyde minimum 250.000 kr. i projektet.
Bestyrelsen gør potentielle investorer opmærksom på, at de kan benytte midler på en pensionsopsparing til investeringen og skriver desuden, at en egentlig aktieemission “forventes iværksat i den kommende måned”.
ÆrøXpressen har i følge tidligere orienteringer på Facebook fået bekræftet fra Ærø Kommune, at rederiet
kan få andel i statstilskuddet til nedsættelse af færgetaksterne efter det såkaldte “Landevejsprincip”.
Men først skal der altså lige skaffes nogle millioner til en ny færge.
Den skal efter planen bygges, så den kan sejle på el i havnene - og gerne være klar til indsættelse 1. marts 2019.
Redaktionen