Kritiseret rederi i mega-ordre på VLOC´ere
Polaris Shipping er på vej til at bestille op til 15 nye VLOC´ere på 325.000 DWT til en gennemgribende fornyelse af flåden. Det vil betyde en udfasning af de ældre, ombyggede VLOC´ere som rederiets Stellar Daisy, der knækkede midt over og gik ned med 22 mand.
Den nye kæmpeordre, der har en værdi på op til 1,125 mia. dollar, ca. 7 mia. kr. går til Hyundai Heavy Industries, der i første omgang skal bygge 10 VLOC-skibe på hver 325.000 DWT med option på fem tilsvarende skibe.
Polaris Shipping kan ifølge TradeWinds placere den store ordre, fordi de har fået en langtidskontrakt om transport af jernmalm fra deres mangeårige samarbejdspartner, brasilianske mineselskab Vale. Kontrakten skulle angiveligt være på mellem 20 og 25 år.
Det bliver den anden ordre, som Polaris Shipping har afgivet til HHI i går, da rederiet i juni afgav en ordre på tre tilsvarende skibe til levering i 2019.
Polaris ønsker ikke at kommentere på handlen, men industri-kilder siger til TradeWinds, at rederiet skal betale godt og vel 75 mio. dollar pr. skib for de nye “LNG-forberedte” skibe - og den pris er konkurrencedygtig med priserne fra de kinesiske værfter.
Nogle kilder i branchen er overraskede over, at det lykkedes Polaris Shipping at lande en ny langtidskontrakt med Vale efter Stellar Daisy´s tragiske forlis, der kostede 22 besætningsmedlemmer livet.
Andre fastslår omvendt, at de to parter har arbejdet tæt sammen i 25 år og har et “meget stærkt forhold”.
Kilde: TradeWinds