DFDS går til Incat om design af ny elektrisk-hybrid færge
Det australske værft Incat, der har specialiseret i sig i bygningen af katamaran-færger skal udarbejde designet for de kommende hybrid-elektriske færger , som DFDS vil indsætte på kortere ruter.
Incat arbejder på designet på en færge, der bliver 72 meter lang og skal kunne drives alene på el. Den vil kunne indsættes på kortere ruter, f.eks. over Den Engelske Kanal, hvor DFDS vil indsætte de første to batteridrevne færger i 2030.
De kommende færger vil - som Molslinjens katamaraner fra samme værft - blive bygget i aluminium.
“Siden vi lancerede designet af vores serieproducerede elektriske skib i november sidste år, har der været betydelig interesse fra mange færgeoperatører. Og vi er glade for at arbejde sammen med DFDS om deres projekter,” siger Stephen Casey, der er CEO i Incat.
DFDS vil over de kommende seks år få bygget seks nye færger, der alle skal drives grønt: to på metanol, to på ammoniak og to elektriske. Det samlede budget lyder på 7,3 mia. kr.
-emte