Dansk opbakning til forbud mod sort bunker
Det skal efter 1.1. 2020 være forbudt for skibe at have bunkerolie i tankene med et svovlindhold på mere end 0,5 pct. Det mener både A.P. Møller - Maersk og Danske Rederier i forlængelse af Norges kommende forslag på området.
A.P. Møller - Maersk støtter et forslag om, at det skal være forbudt for skibe at have bunkerolie i tankene med et svovlindhold på mere end 0,5 pct. fra 2020. Det er nemlig grænsen for svovlindhold, med mindre skibet er udstyret med en scubber, når de nye regler træder i kraft.
“Maersk støtter op om et globalt forbud mod at have bunker om bord som ikke respekterer 0.5% svovlindhold. Vi ser det som en enkel og robust del af værktøjskassen for 2020 håndhævelse,” skriver Simon Bergulf, der er direktør for Regulatory Affairs i A.P. Møller - Maersk til Maritime Danmark i en mail.
Også Danske Rederier støtter et forbud. “Vi synes det er en fornuftig vej i forhold til at gøre det muligt at håndhæve de nye regler, der er kostbare at overholde for rederierne,” siger underdirektør Maria Bruun Skipper, Danske Rederier, til Maritime Danmark. ”Brændstof med mere en 0,5% skal kun være tilladt om bord, hvis der er en gyldig grund som fx en scrubber installeret. Det er til gengæld helt i orden. Vi ønsker metodefrihed for rederierne”, understreger hun.
Norge arbejder ifølge presseforlydender på et forslag til FN´s søfartsorganisation IMO, om at det skal være forbudt for skibe at have bunkerolie i tankene, der ikke respekterer grænsen på 0,5 pct. svovlindhold.
Et forbud vil gøre det nemmere at kontrollere, om de nye regler bliver overholdt, da det i praksis er umuligt at tjekke, hvad der sker på åbent hav.
I juli måned vedtog IMO, at leverandører af bunkerolie fra 2020 skal skrive under på, at et skib, der har tanket olie med mere end 0,5 pct. svovlindhold er udstyret med scrubbere.
Ifølge Maritime Danmarks oplysninger afventer de danske myndigheder det norske udspil, inden de tager stilling til forslaget.
Maersk Line har tidligere meldt ud, at rederiet ikke vil udstyre sine skibe med scrubbere, men i stedet benytte den mere miljøvenlige olie med lavere svovlindhold.
Ifølge Maritime Danmarks oplysninger afventer de danske myndigheder det norske udspil, inden de tager stilling til forslaget.
Redaktionen.