Ny hybridfærge til Ærø tættere på realitet
ÆrøXpressen er et skridt nærmere sit mål om en grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing i 2019. Danmarks Grønne Investeringsfond har sammen med Ringkjøbing Landbobank givet tilsagn om finansiering på omkring 40 millioner kroner.
”ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres,” siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 millioner kroner hver til den kommende hybridfærge. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer færgen i drift allerede i foråret 2019.
Med tilsagn om finansieringen på plads kan ÆrøXpressen nu igangsætte de næste skridt mod en endelig realisering af færgeprojektet. Det er særligt at rejse den resterende kapital gennem aktier til privatpersoner. Her skal rejses 7,4 millioner kroner i aktiekapital.
Planen er, at færgen skal drives kommercielt af Danske Færger A/S, og der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten.
Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, hvor der sejles på el i havnenære arealer. 25 procent af den samlede sejltid vil ske på el, og det svarer til en årlig CO2-besparelse på omkring 333 tons. Over de kommende ti år vil færgen gradvist blive 100 procent eldrevet. Derudover reducerer hybridfærgen støjgener og udledning af NOx og partikler.
”Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde,” siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen.
Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb. Strømforsyningen i Marstal forbindes til elnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.
Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.
Rederiet Ærøexpressen fik i 2016 tilladelse fra Ærø Kommune til at benytte havnen i Marstal, og Langeland Kommune er også positivt indstillet. Færgeruten mellem Marstal og Rudkøbing blev nedlagt i januar 2013, da Ærø Kommune valgte at spare på færgedriften, der dengang bestod af fire ruter til og fra Ærø.
Læs mere om planerne HER
Samt Rederiet ÆrøXpressen HER
Kilde: Danmarks Grønne Investeringsfond