Klik venligst
danskerederier.gif

Autonome skibe er allerede en realitet

Autonome skibe er allerede en realitet

Tirsdag 14. november 2017 kl: 11:50


Godt 200 maritime stakeholders fra hele verden er tirsdag samlet i København for at blive orienteret om og drøfte autonom skibsfart. Søfartsstyrelsens direktør Andreas Norseth slog fra konferencens start fast, at autonome skibe ikke er en fremtidsvision - den er allerede en realitet.

”Hvis I vil se et autonomt skib, så behøver I blot at kigge ud af vinduet”, sagde Andreas Norseth, med henvisning til Danmarks første kommercielt tilgængelige autonome og fjernstyrede arbejdsbåd, produceret af Tuco Marine på basis af virksomhedens ProZero serie, der sejlede ubemandet rundt umiddelbart udenfor konferencelokalet ved København havn.

Men selv om autonome skibe teknisk set er en mulige, så er der mange uløste problemstillinger forbundet med anvendelse af autonome skibe.

”Hvis der opstår en faretruende situation om bord på et skib, hvem skal så træffe beslutningen om at evakuere skibet. Er det muligt at erstatte menneskelig vurdering med en algoritme”, spurgte Andreas Norseth.

Solas kræver at skibe kommer hinanden til undsætning, men hvordan hjælper to autonome skibe hinanden - var et andet af mange eksempler, Norseth gav på uløste problemstillinger omkring autonome skibe.

”Men det handler ikke kun om at styre et skib fra land, det handler i høj grad også om at drive et skib fra land, og der kan vi allerede i dag drage store fordele af digitaliseringen. Vi kan skabe en komplet digital kopi af et skib, og overvåge og optimere driften fra land”, sagde Norseth.

Dagens program betragter autonome skibe ud mange forskellige vinkler, og byder ud over et stort antal indlæg også på mulighed for spørgsmål fra deltagerne og paneldebat på scenen.

Søfartsstyrelsen udgav for et år siden en foranalyse om autonome skibe i samarbejde med DTU. Næste skridt i arbejdet med regulering på området er taget, i og med at Søfartsstyrelsen og Rambøll/CORE senere på året udkommer med en ny rapport, som fokuserer på konkrete områder, hvor der skal tages stilling til regulering.

Dette arbejde skal sikre, at Danmark skaber rammerne, inden erhvervet for alvor kan tage fat på brugen af nye teknologiske løsninger i skibsfarten.

Bag konferencen står Danske Rederier, Danske Maritime og IDA Maritim.

Redaktionen



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vejen banet for nye ruter i Kattegat
- Milliardunderskud i norske Solstad Farstad
- Somaliske pirater skyder på Leopard tanker
- Eimskip i kraftig vækst i 2017
- Samsø-færge solgt til Sundbusserne
- DFDS fortsætter på ret kurs
- J. Lauritzen fortsat i rødt i 2017
- 25 passagerer kvæstet ved færgeeksplosion
- Søfartsstyrelsen fokuserer på overbordfald
- Maersk tror på vækst i USA og Canada
- Hamburg Süd får 8.000 nye containere
- Maersk går efter landbaserede investeringer


Dagens mest læste

- Boreskib truet af den tyrkiske flåde
- Vejen banet for nye ruter i Kattegat
- Somaliske pirater skyder på Leopard tanker
- USNS modtager Mobile Landing Platform
- Milliardunderskud i norske Solstad Farstad


Ugens mest læste

- Rederiet Færgen er sat til salg
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Chokerende video viser kæntring af skib
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst