Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Autonome skibe er allerede en realitet

Autonome skibe er allerede en realitet

Tirsdag 14. november 2017 kl: 11:50


Godt 200 maritime stakeholders fra hele verden er tirsdag samlet i København for at blive orienteret om og drøfte autonom skibsfart. Søfartsstyrelsens direktør Andreas Norseth slog fra konferencens start fast, at autonome skibe ikke er en fremtidsvision - den er allerede en realitet.

”Hvis I vil se et autonomt skib, så behøver I blot at kigge ud af vinduet”, sagde Andreas Norseth, med henvisning til Danmarks første kommercielt tilgængelige autonome og fjernstyrede arbejdsbåd, produceret af Tuco Marine på basis af virksomhedens ProZero serie, der sejlede ubemandet rundt umiddelbart udenfor konferencelokalet ved København havn.

Men selv om autonome skibe teknisk set er en mulige, så er der mange uløste problemstillinger forbundet med anvendelse af autonome skibe.

”Hvis der opstår en faretruende situation om bord på et skib, hvem skal så træffe beslutningen om at evakuere skibet. Er det muligt at erstatte menneskelig vurdering med en algoritme”, spurgte Andreas Norseth.

Solas kræver at skibe kommer hinanden til undsætning, men hvordan hjælper to autonome skibe hinanden - var et andet af mange eksempler, Norseth gav på uløste problemstillinger omkring autonome skibe.

”Men det handler ikke kun om at styre et skib fra land, det handler i høj grad også om at drive et skib fra land, og der kan vi allerede i dag drage store fordele af digitaliseringen. Vi kan skabe en komplet digital kopi af et skib, og overvåge og optimere driften fra land”, sagde Norseth.

Dagens program betragter autonome skibe ud mange forskellige vinkler, og byder ud over et stort antal indlæg også på mulighed for spørgsmål fra deltagerne og paneldebat på scenen.

Søfartsstyrelsen udgav for et år siden en foranalyse om autonome skibe i samarbejde med DTU. Næste skridt i arbejdet med regulering på området er taget, i og med at Søfartsstyrelsen og Rambøll/CORE senere på året udkommer med en ny rapport, som fokuserer på konkrete områder, hvor der skal tages stilling til regulering.

Dette arbejde skal sikre, at Danmark skaber rammerne, inden erhvervet for alvor kan tage fat på brugen af nye teknologiske løsninger i skibsfarten.

Bag konferencen står Danske Rederier, Danske Maritime og IDA Maritim.

Redaktionen



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige
- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
- Maersk går efter 20% af det indiske marked
- Dansk søfart har store muligheder i Ghana
- Flere sanktioner på vej mod Nordkorea
- Identificeret lyd kan stamme fra eksplosion
- Seks Abu Sayyaf pirater fanget i Filippinerne
- Rødt Samsø giver ny luft til hurtigfærge
- Maersk Line udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år


Dagens mest læste

- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
- Grundstødt skib blokerede Odense Havn
- Minister: Brug for endnu flere maskinmestre
- Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst