HMM vil bestille megaskibe i 1. halvår
Det kriseramte og statsstøttede sydkoreanske rederi Hyundai Merchant Marine bekræfter, at rederiet vil bestille et antal - op til 14 - mega-containerskibe i 1. halvår, som efter planen skal indsættes på trafikken til Europa og USA. Men en analyse betegner rederiets vækstambitioner som en farlig drøm.
Hyundai Merchant Marine, der efter Hanjin-kollapset er Sydkoreas største rederi, skal frem mod 2021 vokse så voldsomt, at det kommer til at kontrollere 5 pct. af verdens samlede containerflåde. Den vision betegner Drewry som en drøm, der ikke alene synes helt uopnåelig, fordi selskabet savner den finansielle styrke, men også - hvis den føres ud i livet - som ødelæggende for branchen.
Men foreløbig har rederiet altså bekræftet, at det vil bestille nye 22.000 teu skibe i 1. halvår. Hvor mange synes fortsat uklart, men antallet 14 har været nævnt. Det er dog slet ikke nok til at indfri målet om at komme til at sidde på 5 pct. af verdens containerflåde målt på kapacitet, påpeger Drewry.
HMM sidder i dag på 1,5 pct. af den samlede kapacitet - og det vil således kræve i alt 38 nye skibe på 22.000 teu, hvis målet skal nås. Noget af en mundfuld for et rederi, der kom ud af 2017 med et bragende underskud på 1,1 mia. dollar og ude af stand til at finansiere købet af de første skibe uden yderligere statsstøtte.
Og netop den omfattende statsstøtte til det sydkoreanske rederi har pådraget sig større og større opmærksomhed fra omverdenen, der ikke ser med milde øjne på Sydkoreas statsstøtte. EU har tidligere kritiseret landet for at give støtte i strid med reglerne, og EU opfordres nu til at kigge nærmere på landets politik på området igen - blandt andet af den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen.
En aggressiv og statsstøttet ekspansion af HMM flåden villle ifølge Drewry også kunne få katastrofale følger for hele sektoren med nye priskrige tilfølge, der igen ville udhule HMM´s indtjening og føre til frygt for et nyt sydkoreansk kollaps.
Kilde: MarineLink