Flertal for ny udvidelse af DIS-ordningen
Regeringen har fremsat et forslag til endnu en udvidelse af DIS-ordningen. Forslaget betyder, at også søfolk på skibe, der er beskæftiget med bygning, reparation og nedtagning af olieinstallationer inden for det danske søterritorium eller kontinentalsokkelområde, bliver omfattet.
Ændringsforslaget udvider det forslag, som regeringen fremsatte inden påske, der lader specialskibe omfatte af den såkaldte DIS-ordning. Ændringen betyder, at også søfolk, der arbejder med bl.a. nedtagning af oliefelter - f.eks. på Tyra-feltet - bliver omfattet af nettolønsordningen. Og ændringsforslaget har på forhånd flertal, da Dansk Folkeparti er klar til at stemme for, siger partiets ordfører Dennis Flydtkjær til Maritime Danmark.
Vi synes det er et godt forslag, som vi godt vil støtte. Det kan give danske flere arbejdspladser. Og da det ifølge Skatteministeriets oplysninger ikke er en aktivitet, som danske selskaber hidtil har været involveret i, er der ikke tale om, at det vil give et mindreprovenu,” siger Dennis Flydtkjær.
Skatteministeriet skriver i ændringsforslaget, at “formålet er at gøre det muligt for rederier med dansk indregistrerede konstruktionsskibe, der f.eks. anvendes til bygning af vindmølleparker, fortsat at kunne anvende DIS-ordningen på deres søfolk, selv om de også påtager sig ad hoc opgaver med bygning, reparation og nedtagning af olieinstallationer inden for det danske søterritorium eller kontinentalsokkelområde.”
Ordningen vil også komme det nye joint venture mellem Maersk Drilling og Maersk Supply Service til gode. Det nye selskabet, der endnu ikke er navngivet, vil gå efter at få del i det store marked for oprydning efter gamle oliefelter, oplyste selskaberne 12. april.
Forslaget om udvidelsen af DIS-ordningen skal 2. behandles i næste uge og havde på forhånd støtte fra Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. Med Dansk Folkepartis støtte er også ændringsforslaget sikret et flertal.
Redaktionen