Klik venligst
danskerederier.gif
Toprådgiver:

Maersk-transformation kan tage 10 år

Maersk-transformation kan tage 10 år

Onsdag 16. maj 2018 kl: 12:30


Det tager tid - rigtig lang tid - at ændre en virksomhedskultur. A.P. Møller - Maersk og omgivelserne må belave sig på, at det kan tage op til ti år at ændre kulturen, siger John Weeks, der i fem år har været toprådgiver for topchefen, Søren Skou, til Berlingske Business.

For omverdenen, herunder ikke mindst aktionærer og aktieanalytikere, kan det ikke gå hurtigt nok. Men det er ikke enkelt at transformere kulturen i A.P. Møller - Maersk til en gennem digitaliseret virksomhed, der har smidt energiaktiviteterne fra sig for at koncentrere sig om logistik og transport - og levere stadig voksende top- og bundlinjer.

“Selskaberne spørger nogle gange, hvor lang tid det tager at ændre kulturen. To år er ikke i nærheden af at være tid nok for store selskaber. Og en af de fejl, store virksomheder begår, er, for tidligt at erklære, at målet er nået. Det sker, fordi det er nemt at være utålmodig efter resultater, men sandheden er, at det kan tage ti år at ændre en kultur,” siger John Weeks til Berlingske Business.

Han ønsker ikke at komme nærmere ind på samarbejdet med Søren Skou, men siger dog, at Maersk-topchefen - i modsætning til mange andre topchefer - kommunikerer åbent og tydeligt.

“Jeg har arbejdet med Søren Skou i fem år. Jeg er virkelig imponeret over omfanget af den her opgave, og det har været positivt, at Søren er meget åben og altid svarer på spørgsmålene. Det, mener jeg, er et godt afsæt,” siger John Weeks.

Søren Skou får igen lejlighed til at svare på spørgsmål på telekonferencen i morgen, når A.P. Møller - Maersk har præsenteret sit 1. kvartalsregnskab kl. 8.00.

Det bliver første gang, at Hamburg Süd er inkluderet i regnskabet. Samtidig er det også premiere på rapporteringen i fire nye søjler: Ocean, Logistics & services, Terminal & Towage og Manufacturing & Others.

Ocean vil dække Maersk Line og Hamborg Süds traditionelle forretning samt APM Terminals strategiske hubs.
Logistics & Services vil omfatte indenlandske og logistiske services udført af Damco, Maersk Line og andre enheder.
Terminals & Towage vil omfatte APM Terminals gateway terminaler og Svitser, mens
Manufacturing & Others vil dække Maersk Container Industrie og andre enheder.

Den nye struktur betyder, at gruppen vil levere en samlet bundlinje.

Kilde: Berlingske Business


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny CEO i Lauritzen Bulkers
- Brokollision afbrød vand og TV til japansk ø
- Scrubbersystemer bliver mere populære
- Trump vil søge at påvirke IMO svovlregler
- Tre døde af forgiftning på iransk fragtskib
- Vinalines og Erria indgår havneaftale
- USA sender hangarskib nord for polarcirklen
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Ny bestyrelsesformand i Royal Arctic Line
- Rederne: Meldepligtsforslag ikke godt nok
- Del Monte vil investere i containerskibe


Dagens mest læste

- Trump vil søge at påvirke IMO svovlregler
- Brokollision afbrød vand og TV til japansk ø
- Scrubbersystemer bliver mere populære
- Nyt tilbud i Gøteborgs havnekonflikt
- Ny CEO i Lauritzen Bulkers


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Color Line venter med omflagning
- Stena-færge har succes med batteridrift
- USA sender hangarskib nord for polarcirklen
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Ocean Cleanup ankommet til affaldsø
- Verdens kraftigste batteri til norske færger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst