Klik venligst
danskerederier.gif

APM Terminals får ny forbindelse til Irak

APM Terminals får ny forbindelse til Irak

Torsdag 14. juni 2018 kl: 12:36


Ny protokol med forudgående godkendelse og reducerede terminalhåndteringsafgifter for containere i transit betyder, at Jordans dybvands Aqaba Container Terminal (ACT), der ligger ved Det Røde Hav, nu er en realistisk alternativ maritim adgangsvej for fragt til Irak.

”Aqaba Container Terminal har arbejdet hårdt gennem årene for at udvikle en konkurrencedygtig adgangsvej til Irak. Dette vil styrke det allerede stærke irakiske havnesystem og give erhvervslivet i begge lande et fantastisk transportsystem for bedre at understøtte den økonomiske udvikling i regionen”, siger ACTs administrerende direktør Steven Yoogalingam.

Containere, der importeres til Irak, skal ikke længere omlades til nye lastbiler, når de krydser den jordansk / irakiske grænse. Ideelt placeret befinder ACT sig 550 kilometer - eller 36 timer - fra den irakiske grænseby Traibil og 48 timer fra Bagdad. Udviklingen sker, mens mængden af irakisk import oplever hurtig vækst, 86 procent alene sidste år.

I sidste måned blev ACT for første gang anløbet af den nye AR1-direkte service, der forbinder Aqaba i Jordan med havne i Kina, Korea, Singapore og Malaysia. Tjenesten drives i fællesskab af Wan Hai og The Alliance, der består af Hapag-Lloyd, Yang Ming (YML) og Ocean Network Express (ONE). Den ekstra kapacitet, der anvendes af ruterne til Aqaba, giver rigelig plads til at understøtte det irakiske markeds behov.

Med sin store dybde, moderne faciliteter og klassepræstationer har ACT været i stand til at håndtere stadigt større fartøjer, fra 5.500 TEU-fartøjer i 2014 til mere end 14.500 TEU i dag. I maj modtog terminalen sit største fartøj nogensinde, da COSCO Kilimanjaro på 14.568 TEU anløb.

Terminalen håndterede 804.000 TEU i 2017, med anløb fra verdens ti største containerrederier. Det giver det jordanske og irakiske erhvervsliv det største valg af rederier og den bredeste globale adgang til levering af varer og materialer fra udlandet samt til deres eksportmarkeder.

ACT er et joint venture mellem ADC, den jordanske regerings udviklingsarm for Aqaba Special Economic Zone og APM Terminals, som driver anlægget. Det er den næst - travleste containerfacilitet ved Det Røde Hav efter Jeddah i Saudi-Arabien.

Et terminaludvidelsesprojekt, der blev gennemført i 2013, med 460 meter ny kaj til den eksisterende er der en samlet længde på en kilometer. Den årlige containerkapacitet er øget til 1,3 millioner TEU.

Kilde: APM Terminals


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Terminals & Towage tjente 374 mio. dollar
- Rønne Havn sætter ny krydstogtsrekord
- Svitzer med i udvikling af digital teknologi
- Skagen Red er blevet et attraktivt pitstop
- Rekordoverskud i Frederikshavn Havn
- Stor offshore travlhed i Esbjerg Havn
- Plastikaffald omdannes til brændstof
- Tall Ships Races trækker 500.000 til Esbjerg
- Antwerpen havn sætter nye rekorder
- Amerikanerne hamstrer kinesiske varer
- Boskalis vil købe ind hos Jutlandia


Dagens mest læste

- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Coaster fri af grunden i det sydlige Lillebælt
- Esvagt Corona får forlænget sin kontrakt
- Ny containerrute fra Skagen indviet
- Canal Tours har indgået overenskomst


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Stor dansk kran på vej til kæntret flydedok
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Bornholmslinjen øver sig på opstart
- Maersk sender skib via Nordøstpassagen
- Flydedok på Hirtshals Yard er kæntret
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
Klik venligst
Klik venligst