danskerederier.gif

Irland kan få brug for nye godsruter til EU

Irland kan få brug for nye godsruter til EU
Arkivfoto

Fredag 10. august 2018 kl: 10:56


Med Storbritannien på vej ud af EU den 29. marts næste år, risikerer den irske landsbrugseksport at komme i klemme. Landbrugseksporten til EU er indtil nu i vid udstrækning foregået via Storbritannien, en vej der i praksis kan blive blokeret, hvis Storbritannien ikke opnår en tilknytningsaftale efter Brexit.

Som det er nu, tager det 11,5 timer foe irske landbrugsprodukter at blive transporteret fra Dublin til Zeebrugge. Hvis landbrugsvarerne fra 1. april næste år skal toldbehandles undervejs, risikerer det friske at fordufte.

I erkendelse af problemet har Martin Selmayr, den EU-embedsmand der har det øverste ansvar for planlægning af den situation der kan opstå, hvis Storbritannien ikke opnår en tilknytningsaftale - foreslået at der etableres to nye, direkte godsruter.

Selmay foreslår en ny rute fra Dublin til Zeebrugge, og en fra Cork til Antwerpen. Men forslaget har ikke vakt begejstring.

I Irland peger eksportørerne på, at det vil tage mellem 36 og 41 timer for godsfærgerne at tilbagelægge strækningen syd om Storbritannien, mens franskmændene er vrede over, at de franske havnebyer Roscoff og Cherbourg - der ligger tættere på Irland og allerede har færgeforbindelser hertil - forbisejles.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- EU-aftale skal afværge indonesisk særlov
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
- Ny mand i Maersk Tankers’ bestyrelse
- Container skib rammer kaj i Indien
- Ulysse på vej i havn efter kollision
- Pirateri i Asien på laveste niveau i årti
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Ny tonnageskat glæder Danske Rederier
- EU godkender udvidet dansk tonnageskat
- Ro-pax trukket fri af containerskib
- Panama-kanalen fik rekordår
- Alba Rousing fri af grunden


Dagens mest læste

- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Container skib rammer kaj i Indien
- Besætning: Der var et mindre problem
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
- Verdens kraftigste batteri til norske færger


Ugens mest læste

- Ro-pax trukket fri af containerskib
- Olieoprydning efter kollision fortsætter
- Povl Anker skulle være gidsel i millionstrid
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Pirater border Mærsk-skib i Ecuador
- Forsøg på at skille kolliderede skibe fejler
- Molslinjen A/S køber Danske Færger A/S
- Dansk coaster på grund nord for Årø
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst