Fremgang i Ocean
Mærsks største division Ocean fik i tredje kvartal en omsætning på 7,3 milliarder dollar en fremgang fra 5,5 milliard i samme kvartal 2017. EBITDA voksede med 125 millioner dollar fra 800 millioner til 925 millioner. den store forskel i omsætning skyldes erhvervelsen af Hamburg Süd.
"Vores forretningsmæssige præstationer i Ocean er stadig udfordret af øgede bunkerpriser, der ikke kompenseres fuldt ud gennem højere fragtrater. Vi ser dog fortsat bedre resultater i tredje kvartal efter en meget svag start på 2018", siger CEO Søren Skou.
Omsætningen steg med 32 procent til 7,3 milliarder dollar. Det skyldes en 27 procent stigning i mængder til 3.334.000 FFE fra 2.631.000 FFE, primært relateret til overtagelsen af Hamburg Süd. De gennemsnitlige fragtrater steg med 5,5 procent til 1.929 dollar pr. FFE fra 1.829 dollar i samme kvartal 2017.
Volumenforøgelsen blev primært drevet af nord-syd og intraregional handel på grund af Hamburg Süds position på disse markeder. Volumenvæksten ekskl. Hamburg Süd var på 5,0 procent.
Trods af den positive volumenvækst var efterspørgslen på containere svagere end forventet, især på Asien - Europa ruterne, hvorfor volumenet var lavere end forventet i 3. kvartal. Volumen faldt med 1,9 procent eller 65.000 FFE sammenlignet med 2. kvartal 2018.
Stigningen i de gennemsnitlige fragtrater var på 5,5 blev drevet af nord-syd og øst-vest handlerne, der begge steg med 5,0 procent, mens de intraregionale handler steg med 19 procent.
Den gennemsnitlige fragtraterudvikling blev positivt påvirket af overtagelsen af Hamburg Süd, som har et anderledes handelsmix i forhold til Maersk Line, især på de intraregionale handler. Undtaget Hamburg Süd steg de gennemsnitlige fragtrater 2,5 procent.
Sammenlignet med 2. kvartal 2018 steg de gennemsnitlige fragtrater med 4,8 procent dels på grund af det implementerede nødbunker-tillæg.
Kilde: A. P. Møller - Mærsk