Tørlast-sektor under historisk hårdt pres
Der blev ikke lagt fingre imellem, da en række topchefer på Maritime CEO Forum i Singapore beskrev markedet for tørlastskibe, der længe har været under hårdt pres. “Forretningsmodellen er brudt sammen,” lød det blandt andet.
“Vi bygger skibe, der kan holde i 25 år og får måske gode rater i fire. Vi skal bygge en Rolls-Royce, men får betaling for et vrag,” lød det fra Martyn Wade, CEO i det Singapore baserede rederi, Grindrod Shipping.
“Hvilken reder har tjent penge i de sidste ti år,” spurgte Pankaj Khanna, der er tidligere CEO i Ocean Rig og fortsatte: “Rederne er blevet til velgørere for befragtere - vi betaler for at flytte deres gods”. Han forudså flere konkurser og sammenbrud i sektoren og erklærede sig enig med Wade: “Denne forretningsmodel er ikke bæredygtig.”
Khanna frygtede, at der ikke bliver fremgang at spore i 2019, men at 2. kvartal potentielt kan blive endnu værre end det første.
Direktøren for det norske shippingselskab Throvald Klaveness´ Asien afdeling holdt sig heller ikke tilbage. “Vi har haft et elendigt første kvartal,” sagde Punit Oza fra selskabet, der opererer op mod 135 tørlastskibe verden over.
Den langvarige nedtur på tørlastmarkedet har betydet “et alarmerende fald i vedligeholdelses standarderne blandt tørlastskibe,” lød det fra chefen for risk management firmaet RightShip under konferencen på Fullerton Hotel i Singapore.
Kilde; Splash