Trump´s sanktioner kan ramme tankere
USA vil søge at lukke helt ned for Irans eksport af råolie. Det sker ved at afvise en forlængelse af de undtagelsesbestemmelser, der har muliggjort fortsat eksport til en række lande. Det kan føre til højere oliepriser og lavere transport aktivitet.
USA har meddelt, at landet nu vil indføre sanktioner mod alle lande, der fortsat køber olie fra Iran. Hidtil har de otte største lande være undtaget, men det skal være slut nu.
Tiltaget har allerede presset olieprisen i vejret, selvom USAs udenrigsminister Mike Pompeo har udtalt, at han gennem drøftelser med de største olieproducerende lande har sikret et tilstrækkeligt udbud af olie, når USA´s trusler træder i kraft 1. maj.
Men det har ikke forhindret markedet i at drive olieprisen op på det højeste niveau i seks måneder.
Stigningen i prisen på olie kan få store konsekvenser for den tanker-industrien, der traditionelt rammes af højere priser.
Hvor store forandringer det vil betyde, er dog fortsat usikkert, mener Bimco´s chefanalytiker, Peter Sand, der peger på, at Irans olieeksport allerede faldt markant, da USA indførte sanktionerne i november i fjor.
“Det er fortsat uklart, om en stramning af sanktionerne vil ændre meget. Kina og Indien er de største aftagere sammen med Korea, der dog tilsyneladende har indgået en aftale om at købe olie i USA,” siger Peter Sand til Splash.
Kina har ikke overraskende afvist det de amerikanske sanktioner. “Kina er stærkt i mod ensidige sanktioner indført af USA,” udtalte en talsmand for det kinesiske udenrigsministerium. Kina er forpligtet til at beskytte kinesiske virksomheders legitime rettigheder og interesser,” tilføjede han.
Trump´s sanktioner kommer på toppen af sanktionerne mod Venezuela og uroen i Libyen
og det forværrer situationen, mener en analytiker fra Banchero Costa, der heller ikke tror, at Saudi Arabien vil øge olieproduktionen og dermed være med til at afbøde effekterne af en mindre eksport fra Iran.
“Nogle lande inklusiv Kina vil fortsat forsøge at importere olie fra Iran, men volumenerne vil næsten med sikkerhed falde fra de nuværende niveauer. Derfor vil dette skridt (de skærpede sanktioner, red.) efter alt at dømme føre til højere oliepriser og lavere handelsvolumener i anden halvdel af i år, hvilket kun kan ses som negativt for tanker shipping,” forudser Ralph Leszczynski, Banchero Costa.
Kilde: Splash.