Danske rederier træder bredere i verden
Danske skibe gæster flere og flere havnen verden rundt. Det er især de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, at danske skibe vinder frem, viser Danske Rederiers årlige eksportanalyse. Værdien af danske rederiers eksport faldt dog med 1 mia. kr. i 2018.
Danske rederier øgede deres tilstedeværelse i nordamerikanske havne med 16 pct. og dermed import og eksport af regionen. Også i Europa var der fremgang at spore. ”Det er glædeligt at se, at de danske rederier selv i et turbulent år som 2018 formår at øge sit fodaftryk og sin tilstedeværelse på så vigtige marker som USA og Europa”, siger direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.
Omvendt faldt aktiviteten i Kina som en konsekvens af restriktioner mod import af affald og skrot, skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse. Organisationen peger på, at selvom de danske rederier øgede deres globale aktiviteter i 2018, er de internationale handelsstridigheder en trussel for fortsat vækst i handelsaktiviteter i 2019.
Som det seneste - måske lidt kuriøse - eksempel har handelskrigen mellem USA og Kina ført til et brev til den amerikanske præsident med blandt andre Adidas og Nike som underskrivere.
I brevet beder de Trump genoverveje planerne om at lægge en 25 pct. importtold på sko, produceret i Kina.
En politik, der ifølge underskriverne vil være “katastrofal for vores forbrugere, vores virksomheder og den amerikanske økonomi overordnet”.
Danske rederiers tre største eksportmarkeder er Kina med 14 pct., USA med 9 pct. og Storbritannien med 5 pct. Samlet set er to tredjedele af den danske søfartseksport relateret til aktiviteter uden for Europa, skriver Danske Rederier.
Den samlede værdi af eksporten for dansk søfart faldt med en milliard kroner til 188 mia. kr. i 2018. Danske Rederier peger på, at eksporten er afhængig af en række faktorer såsom dollarkursen i forhold til danske kroner og fragtrater, som ikke siger noget om rederiernes globale aktivitetsniveau.
Kilde: Danske Rederier