Klik venligst
danskerederier.gif

IMO 2020 kan føre til flere aflyste sejladser

IMO 2020 kan føre til flere aflyste sejladser
Arkivfoto.

Onsdag 18. september 2019 kl: 14:55


Hvis det ikke lykkedes for de store containerrederier at få dækket de meromkostninger, de har op til indførelsen af de nye svovlregler fra 2020, kan det føre til “betydelig” flere aflyste sejladser, forudser Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting.

Rederierne er begyndt at forberede deres skibe uden scrubbere til at kunne sejle på olie med lavt svovlindhold fra 2020, og dette arbejde trækker omkostninger til bl.a. oprensning af brændstoftanke.

“Det er klart, at rederne vil få ekstraomkostninger i den sidste del af 2019 på grund af brændstof-skiftet,” siger Lars Jensen.
“Hvad der står mindre klart er, i hvilket omfang de vil få succes med at sende regningen videre til afskiberne,” tilføjer han.

I en rapport tirsdag fra Bimco advarer chefanalytiker Peter Sand om, at i forvejen svage udsigter for markedet for containerrederier kan blive forværret yderligere, hvis det ikke lykkedes for dem at sende meromkostningerne for den svovlfattigere olie videre til kunderne.

Og ifølge Peter Sand kan dét blive vanskeligt på grund af overkapacitet i markedet.

Ifølge Lars Jensen kan containerrederierne få svært ved at implementere ekstra tillæg fra januar, hvis de ikke lykkedes med at få opkrævet de midlertidige omkostninger frem mod 1. januar.

“Som en konsekvens heraf, vil de sandsynligvis føle sig tvunget til at reducere kapaciteten på mange handelsruter for at sikre gennemførelsen, og det kan betyde, at vi vil se en betydelig stigning i antallet af aflyste sejladser,” siger direktøren for SeaIntelligence.

Prisspændet mellem HFO og olie med lavt svovlindhold forudses ifølge mediet The Loadstar at komme til at ligge på mellem 150 og 200 dollar pr. ton, hvilket øger brændstofomkostningen for en returrejse for en ULCV på Asien-Nordeuropa ruterne med 2 mio. dollar.

Kilde: The Loadstar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- EU klar til at godkende Brexit aftale, men…
- Maritimt mysterium på run-away skib
- USA advarer skibe mod at slukke AIS
- Macron vil lægge skat på skibsbrændstof
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Dagens mest læste

- Fantastisk drone-video af verdens største
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst