Klik venligst
danskerederier.gif

Ammoniak-drevet skibs-design godkendt

Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
Arkivfoto.

Torsdag 5. december 2019 kl: 08:58


Ammoniak er en af de tre typer brændstof, som Maersk har udpeget som fremtidens klimavenlige mulighed. Nu har Lloyd´s Register udstedt en principgodkendelse af et ammoniak-drevet, 23.000 teu stort containerskibs-koncept.

Det er det kinesiske Dalian-værft, der sammen med MAN Energy Solutions, har fået godkendt konceptet, der kan resultere i bygningen af et ultra-stort containerskib, der skal drives af ammoniak. Ammoniak udmærker sig ved slet ikke at indeholde kulstof og dermed være klimaneutralt i forhold til CO2-udledningen.

Maersk har tidligere udpeget ammoniak som et af tre mulige brændstoffer for et klimaneutralt skib, da det i fremtiden kan produceres ved hjælp af grøn energi fra vind, vandkraft eller sol.

MAN Energy Solutions skal stå for udviklingen af selskabets to-takts portefolio af powertrains, så de kan drives med ammoniak. I forvejen har MAN udviklet to-takts maskiner, der kan drives af LNG, methanol og ethanol.

“Langsomt kørende maskiner er allerede det mest effektive fremdrivningssystem til trans-oceanisk skibsfart, hvilket gør dem til en de facto standard drivlinje i kommercielle skibe. På den baggrund giver det god mening at udvikle skibe, drevet af ammoniak, da det brændstof har potentiale til at blive udviklet fra vedvarende energikilder som vind, vandkraft eller sol,” siger Bjarne Foldager, der er SVP og chef for MAN Energy Solutions to-takts forretning ifølge World Maritime News.

Mens det tæller på plussiden, at ammoniak slet ikke indeholder kulstof, der kan give CO2 udledning, er stoffet til gengæld problematisk på anden vis. Det bliver nemlig til en giftig gas både for mandskab og vandmiljøet, hvis der er en læk. Så brugen vil kræve høj sikkerhed og særligt uddannede sømænd - og så lige en skibsmotor, der er i stand til at køre på ammoniak.

»Det skal opbevares i tryktanke, og det kræver en specialmotor, selvom leverandørerne siger, at de har en standardmotor, der sagtens kan køre på ammoniak – men det siger de altid,« siger Ole Graa Jakobsen, der er direktør for skibsteknologi og -udvikling i Maersk, ifølge Finans.

Ud over ammoniak kigger Maersk også indgående på alkohol og biometan som mulige fremtidige, klimavenlige brændstoffer.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk normaliserer transpacific-kapaciteten
- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Nu ønsker flere eftersøgningen genoptaget
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
- Danske Rederier anerkender EU-ambitioner
- Sri Lanka vil retsforfølge VLCC-kaptajn
- Hurtigruten aflyser alle krydstogter i år
- EU-flertal:Skibsfarten skal købe CO2-kvoter
- Esvagt tjener på digitalisering af data
- Scandlines tilbagebetaler Corona-millioner


Dagens mest læste

- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Maersk Drilling: Boringer skal være grønnere
- Solstad-kreditorer sælger gæld for håndører


Ugens mest læste

- Tidligere Maersk kabellægger sunket
- Køb et piratskib som husbåd i København
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- MSC-gigant kolliderer med kran
- Sådan sejler skibene efter ruteændringer
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Flygtninge har forladt Maersk Etienne
- Fjord Line fyrer op mod 200 ansatte
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
Klik venligst
Klik venligst