Maersk´s bud på 2020 kommer i torsdag
Analytikere og shippingfolk verden over vil i morgen tidlig have blikket stift rettet mod Esplanaden, når Maersk fremlægger sit regnskab for 2019 og - ikke mindst - giver sit bud på tingenes tilstand i sektoren i 2020, der foreløbig er præget af virus og de nye højere brændstofpriser.
Blandt analytikerne er der almindelig enighed om, at Maersk når sine finansielle målsætninger for 2019., som Maersk selv i slutningen af oktober opjusterede til et driftsresultatet (EBITDA) på et sted mellem 5,4 og 5,8 mia. dollar.
Det store spørgsmål er derfor, hvordan topchef Søren Skou vurderer udsigterne for 2020 her to måneder inde i året, der har budt på det omfattende virusudbrud i Kina, der mere eller mindre har sat landet - industrielt - i stå i mange uger. Og enden på problemerne skimtes ikke rigtigt endnu.
Maersk har tidligere meldt ud, at man forventede en stigning i containervolumen på mellem 1-3 pct. i år. Men det var inden, virussen brød ud. Analysehuset Alphaliner har for nyligt estimeret, at den globale vækst vil være 0,7 pct. lavere på grund af den farlige virus.
Spørgsmålet er nu, hvordan verdens største containerrederi vurderer udsigterne.
Et andet, men dog kendt forhold, der påvirker skibsfarten i år, er de nye brændstofregler, der forbyder brug af højsvovlsolie med mindre skibet er udstyret med scrubber.
Her har Søren Skou tidligere sagt, at de nye regler kan koste virksomheden 2 mia. dollar ekstra om året. Omkostningerne som Maersk - i lighed med alle andre rederier - forsøger at overvælte på kunderne. Men er det lykkedes?
Usikkerheden i starten er året er i den grad smittet af på Maersk-aktien, er for den mest handlede B-aktie er faldet med knap 12 pct.
Redaktionen