Klik venligst
danskerederier.gif

Lodser smidt ud af Lederne Søfart

Lodser smidt ud af Lederne Søfart
Bestyrelsen i Danske Lodser er smidt ud af Lederne Søfart, oplyser Niels Bergkvist Hansen, der er fmd. i Lederne Søfart.

Onsdag 21. oktober 2020 kl: 08:00


Der er et voldsomt opgør i gang i Lederne Søfart, hvor bestyrelsen tirsdag ekskluderede seks medlemmer af bestyrelsen i Danske Lodser for “organisationsfjendtlig virksomhed”. De ekskluderede medlemmer var 7. oktober blevet genvalgt til bestyrelsen i Danske Lodser, der hører under Lederne Søfart.

De genvalgte bestyrelsesmedlemmer i Danske Lodser argumenterede på årsmødet den 7. oktober for, at Danske Lodser ville være bedre tjent med igen at blive en selvstændig forening. Det skyldes, siger Lars Sigvardt, der er formand for Danske Lodser, at “vi som gruppe ikke længere kan modtage tilstrækkelig faglig og politisk bistand og rådgivning fra Lederne Søfart.”

Lederne Søfart betegner bestyrelsesmedlemmernes ageren som “organisationsfjendtlig virksomhed”:

”Enkeltpersoner i Danske Lodser modarbejdede aktivt foreningens fælles mål og arbejdede aktivt på at få medlemmer til at forlade foreningen. De seks bestyrelsesmedlemmer spredte usande rygter for at så mistillid til foreningens værdier. Det kan vi selvfølgelig ikke være tjent med, og Lederne Søfarts bestyrelse har derfor taget de nødvendige skridt og ekskluderet de seks medlemmer. På længere sigt vil det frigive ressourcer, som tidligere har været brugt på at håndtere dette,” siger Niels Bergkvist Hansen, bestyrelsesformand i Lederne Søfart.

De nu ekskluderede medlemmer af Danske Lodser skriver i en pressemeddelelse, at de også beskyldes for at samarbejde med en konkurrerende organisation. Men det afviser Lars Sigvardt.

“Fakta er, at vi har taget initiativ til dannelsen af støtteforeningen “Danish Maritime Pilots”, hvis vedtægtsbestemte formål er at støtte arbejdet i Danske Lodser med økonomi, faglig bistand og interessevaretagelse. For at bakke op om det formål, kan Danske Lodsers medlemmer slutte op og betale et ekstra kontingent til "Danish Maritime Pilots”, være dobbeltmedlemmer og derigennem styrke lodsernes interessevaretagelse,” siger den ekskluderede lodsformand.

Lederne Søfarts direktør ser noget anderledes på situationen:

”Det er vigtigt for Lederne Søfart, at der er plads til alle, samt at alle medlemmer føler sig hørt. Det har hverken gavnet lodserne eller fællesskabet, og dermed foreningens muligheder for at bistå det enkelte medlem, at Danske Lodser har isoleret vores lods-medlemmer fra vores dygtige sagsbehandlere og rådgivere. Jeg ser nu frem til at kunne tilbyde vores medlemmer fuld valuta for deres kontingentkroner. For at håndholde processen hele vejen igennem, har vi allerede planlagt to informationsmøder specifikt for lods-medlemmer,” siger Sune Blinkenberg.
“Jeg er overrasket over, at demokratiet har fået det så dårligt i Lederne Søfart, at vi i Danske Lodser ikke åbent må tale om, hvordan Lederne Søfarts bestyrelse driver foreningen,” konstaterer Lars Sigvardt og tilføjer:

“Det (er) vel legitimt at diskutere - hvilket vi har gjort - om Danske Lodser igen burde være en selvstændig forening, og hvor skulle vi gøre det andet end på Danske Lodsers årsmøder, som foreskrevet i foreningens vedtægter”?

Sune Blinkenberg skal nu overbevise medlemmerne af Danske Lodser om, at han er bedre til at varetage deres interesser, end den bestyrelse, som lodserne valgte for et par uger siden.

Kilde: Lederne Søfart og Danske Lodser.

Rettelse den 22. oktober: Overskriften på historien er rettet til, så det står klart, at bestyrelsesmedlemmerne for Danske Lodser er ekskluderet fra Lederne Søfart.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vaccinestrategi: "Husk nu de søfarende"
- CO2: Kampen om vigtige detaljer udestår
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Tankrederi dropper udbyttet trods overskud
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- Besigtigelseskontoret ekspanderer til Fyn
- Danske udlandsfærger vil gerne lynteste
- ÆrøXpressen skal have ny motor
- Tukuma Arctica indhenter oprindelig sejlplan
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- Forsvaret og DFDS indgår transportaftale
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer


Dagens mest læste

- Aarhus Havn indvier ny lystfisker-platform
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Hanstholm Havn søsætter ny vækstplan


Ugens mest læste

- Maersk-chartret containerskib grundstødt
- Færge på grund med 429 personer om bord
- Så flyder endnu en ny færge for DFDS
- Stadil-selskab skylder Maersk 70 mio. kr.
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer
- Højeste alarm: Bliv væk fra krydstogter
- Molslinjen er blevet politianmeldt af styrelse
- Boris vil genopbygge britisk styrke på havet
- ÆrøXpressen skal have ny motor
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst