danskerederier.gif

DI: 700 dages uvished er uanstændigt

DI: 700 dages uvished er uanstændigt
Arkivfoto

Søndag 25. oktober 2020 kl: 10:00


Mandag mødes Kolding Byråd med Havnebestyrelsen for at drøfte havnens fremtid. I kommentaren herunder betegner branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, det for ”uanstændigt”, at politikerne nu i 700 dage har holdt havnens virksomheder hen i uvished.

Af Michael Svane, branchedirektør, DI Transport

For næsten to år siden – i november 2018 - bekendtgjorde borgmesteren i Kolding, Jørn Pedersen (V), at erhvervshavnen skulle lukke og vige pladsen til fordel for boligbyggeri. Siden smuldrede det politiske forlig om havnelukningen og blev afløst af en vag hensigtserklæring om ”mere by og grønnere havn”. Men havnens virksomheder er nu holdt hen i uvished i mere end 700 dage. Det er urimeligt over for virksomheder, der gennem årtier har ligget på Kolding Havn og skabt aktivitet og arbejdspladser til gavn for Kolding Kommune.

Samtidig har havnebestyrelsen været paralyseret, og det har ikke været muligt at forlænge de lejekontrakter, som er en forudsætning for at virksomhederne på havnen kan investere i udvidede og nye aktiviteter.

Det manglende udspil om havnens fremtid og de manglende tilkendegivelser om forlængelse af lejeaftaler svækker tilliden til kommunen og til fortsat aktiv erhvervshavnedrift i Kolding. Men det er måske også meningen?

Ved ikke at tage en beslutning, så tager man jo også en beslutning.
Både byrådet og havnebestyrelsen er bundet af havnelovens § 9, stk. 4 som siger, at de skal varetage havnens interesser.

Det er efter vores klare opfattelse ikke det, der foregår i Kolding.

Havnevirksomhedernes tålmodighed med byrådet og med havnebestyrelsen er ved at briste.
Der bør derfor snarest muligt træffes klare beslutninger om Kolding Havns fremtid og om forlængelse af de relevante lejekontrakter.

Passiviteten skader erhvervsudviklingen i Kolding og svækker den grønne omstilling i transportsektoren, hvor øget anvendelse af skibstransport fremfor lastbiltransport kan udgøre et ikke uvæsentligt bidrag til CO2-reduktionen.

Samtidig kan vi konstatere, at planloven ikke tillader, at der planlægges boligbyggeri tæt ved eksisterende virksomheder, hvoraf flere på Kolding Havn endda er af national betydning. Vage drømme om boligbyggeri på kajkanten i Kolding må vige for realisme.

Man kan med fordel søge inspiration i andre danske havnebyer, som f.eks. Esbjerg, hvor kommunen for nylig har afvist idéer om boliger på havnen, eller i det kompromisforslag, som virksomhederne på Kolding Havn har fremsat.

700 dage i uvished er ganske enkelt uanstændigt. Hvem har det politiske mod til at bekende kulør?


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Esbjerg Havn: Tilfredshed trods mindre fald
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Plus på gods og cargo og så et stort minus
- Aalborg Havn øger en smule trods corona
- Singapore: Maritime ansatte foran i køen
- Rønne Havn skifter ud på chefpost
- Aarhus Havn i markant fremgang i 2020
- Skagen Havn topper fortsat på fisk
- Taulov Dry Port sætter gang i nybyggeri
- APM Terminals i Aarhus satte ny rekord
- Minister så ny hverdag på havnen i Esbjerg
- Sæby har påbegyndt havneudvidelsen


Dagens mest læste

- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- DTU i front for samarbejde om nye e-fuels
- Nu er det snart slut med containermanglen
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Hyundai Heavys fusion med DSME udskydes


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst