Fire MHV-skibe med i krævende miljøøvelse

Marinehjemmeværnet deltog sidst i august i miljøøvelsen BALEX DELTA 2021, der i år fandt sted ved Kotka i Finland. MHV deltog med 911 Bopa, 912 Holger Danske, 851 Sabotøren og 802 Carina. Leader på turen var Holger Danske

Foto: MHV.

I øvelsen deltog yderligere 13 fartøjer fra 5 andre lande omkring Østersøen og den Finske Bugt. Øvelseskommandoen var Finnish Border Guard. Der var via MVH søgt om tilladelse til at sejle i svensk og finsk territorialfarvand til Kotka og hjem igen, hvilket var blevet imødekommet.

MHV-fartøjerne afgik fra deres basehavne d. 19. og 20. august med rendezvous i Rønne d. 21.

Efter bunkring af brændstof og vand samt tømning af tanke afgik fartøjerne Kl. 20:00 med kurs mod Kotka. En tur på ca. 560 sømil.

Vejret de første dage tegnede godt og turen op langs Sverige og inden om Øland ved Kalmar var en ren fornøjelsestur med næsten igen vind og sø. Efter 1 ½ døgn ændredes det dog, da vinden tog til i styrke fra Nord med 12-14 m/s og bølger på 1 – 1 ½ meters højde. Der blev derfor gjort sø klart over alt.

Vi ankom d. 24. om natten til farvandet ud for Kotka, hvor vejret forsat var hårdt. Finnish Border Guard pålagde os lods om bord inden indsejlingen til Kotka. Kl.

03:00 modtog alle 4 MHV-fartøjer lods om bord ca. 20 sømil uden for Kotka og sejladsen kunne fortsætte til Kotka, hvor vi ankom kl. 05:30. En del af de øvrige fartøjer, der skulle deltage i øvelsen, var ankommet.

På øvelsesdagen d. 25. august var det dårlige vejr taget til. Vind kom nu fra syd med 14-16 m/s og bølger på 1 ½ - 2 meter. Flere af de større fartøjer havde meddelt, at de ikke kunne anvende deres flydespærringer eller andet udstyr til oliebekæmpelse og -optagning. Finnish Border Guard fastholdt dog at gennemføre øvelse med en mindre ændring, idet det ene af 2 øvelsesområder blev flyttet tættere på land. Det havde dog ikke den store betydning, da vinden og søen kom ude fra den Finske Bugt mod land.

Holger Danske og Sabotøren var i Strike Team Bravo. Bopa og Carina var i Strike Team Charlie. I hver af de 2 Strike Team var der yderligere 3 fartøjer. Der var i alt 4 Strike Teams. Fra kl. 06:00 var der afgang fra Kotka til øvelsesområdet, hvor øvelsen startede kl. 08:00. Kommet ud til øvelsesområdet blev det en hård dag for MHV-fartøjerne på grund af vejret. Vores største bidrag til øvelsen blev derfor at afpatruljere øvelsesområdet for olieudslip fra den simulerede tanker der flere dage i forvejen var kollideret med tanker med kemikalier. Olie tankeren var dagen før sunket og olieudslip bredte sig på havoverfladen. Det skulle lokaliseres, inddæmmes og opsamles.

Det lykkedes MHV-fartøjerne i flere omgange, at lokalisere olie på vandet og indrapportere dette til Finnish Border Guard, der dirigerede de større fartøjer til området for inddæmning og opsamling. Det lykkedes kun ét enkelt fartøj at sætte deres flydespærring, godt hjulpet af MHV 911 Bopa, der hjalp til med at trække i den modsatte ende. Øvelsen sluttede officielt kl. 16:00, men blev afblæst tidligere på grund af det dårlige vejr.

Om aftenen var der tiltrængt afslapning med mad og drikke samt socialt samvær på de 4 MHV-fartøjer.

D. 26. var der debriefing af øvelsen inden officiel afgang fra Kotka kl. 11:30. Øvelseskommandoen udtrykte tilfredshed med øvelsen på trods af de vejrmæssige forhold og de begrænsninger det havde haft på øvelsen. De ønskede alle en god hjemrejse med håb om gensyn i 2022, hvor Tyskland er vært for BALEX DELTA. Efter bunkring af brændstof og vand samt tømning af tanke, var der afgang fra Kotka i formationssejlads guidet af Finnis Border Guard.

Vejret havde ikke ændret sig. Der var stadig en vind fra syd med 14-16 m/s og bølger på 1 ½ - 2 meter. Ca. 20 sm. uden for Kotka sagde Finnish Border Guard farvel til os og overlod os til os selv. Mens de øvrige fartøjer sejlede ud mod internationalt farvand, fortsatte MHV-fartøjerne i finsk farvand. Efter 1/2 dags sejlads blev vi over radio af beordret ud af finsk farvand.

Vores leader Holger Danske forsøgte forgæves at overbevise finnerne om, vi havde tilladelse til sejlads i finsk farvand, men lige lidt hjalp det. Vi sejlede derfor ud i internationalt farvand i den Finske Bugt, hvor bølgerne desværre ikke var mindre. Med vinden og bølgerne ind fra bagbord blev det en lang tur over mod Sverige.

På vejen hjem fik først MHV 802 Carina motorproblemer, idet en aksel fra styrbords hovedmotor til generatoren til brandpumpen gik i stykker. Senere gik det ud over MHV 911 Bopa da de fik en utæt brændstoftilførsel til den ene hovedmotor. På begge fartøjer lykkedes det de dygtige motor-folk, at lokalisere problemerne og afhjælpe dem, så begge fartøjer kunne fortsætte hjemad med uformindsket fart.

Efter over 1.300-1.400 sømils sejlads, et begrænset udbytte af selve BALEX DELTA 2021 øvelsen, så er det indtrykket, at de 4 besætninger på MHV-fartøjerne alligevel kom hjem med en god portion erfaringer efter så lang en sejlads, både med hensyn til udholdenhed, udvikling af samarbejdskompetencer i forhold til de daglige opgaver og rutiner men ikke mindst i forhold til at løse uforudsete problemstillinger.

Kilde: MHV

Relateret indhold

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Stor beskæftigelseseffekt ved bygning skibe i Danmark

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktionærer godkender Svitzers børsnotering

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Første større skibe slap ud efter 33 dage i havnen

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Tørlast trak Norden ned i årets første kvartal

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

24.04.2024Maritimedanmark.dk

MSC lægger mia-bud på norsk bilrederi

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Ø-færge ude af drift på grund af uheld med dok

Jobmarked

Se alle

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle