Klik venligst
danskerederier.gif

Aftale om fangst og lagring af CO2

Aftale om fangst og lagring af CO2

Onsdag 15. december 2021 kl: 08:00


Regeringen og et bredt politisk flertal har indgået en aftale om fangst, transport og lagring af CO2 - CCS - der skal sikre, at de første fangstanlæg kan være klar i 2025 og dermed bidrage til at nedbringe udledningerne af CO2.

”Vi er godt tilfredse med, at vi nu tager endnu et skridt på vejen mod at få indfanget, fragtet og lagret CO2 i undergrunden. Vi har medlemmer som står klar til at sejle den indfangede CO2 til lagrene, og medlemmer som allerede arbejder på at omstille udtjente felter til fremtidige CO2-lagre”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

CCS står for Carbon Capture and Storage og betegnes på dansk som fangst og lagring af CO2. CCS er en kendt teknologi, der i andre lande har været anvendt i mange år, men den har oftest været brugt til at øge udvindingen af olie.

”Vi hilser aftalen velkommen. Med aftalen har vi nu grønt lys til at begynde et nyt industrieventyr, der kan skabe flere tusinde grønne jobs og sikre store CO₂ reduktioner både i Danmark og vores nabolande. Det er dog vigtigt, at vi kan holde farten og skabe flere danske lagre i de kommende år”, siger Martin Næsby, administrerende direktør i Dansk Offshore.

En stor del af pengene, som er afsat i forbindelse med aftalen, går til selve CO2-fangsten, som sker ved kilden typisk i industri eller på energiforsyninger. Men det er også aftalt at se på alle led i CCS-værdikæden herunder transport og lagring.

”Skibe er dyre og tager lang tid at bygge. Derfor er man som rederi nødt til at have noget at sigte efter, når man lægger nye ordrer hos værfterne. Jeg ved, at der er velvilje til at bestille helt nye skibe indrettet til fragt af CO2, men det kræver, at fremtidsudsigterne er kendte, og med aftalen er de blevet lidt klarere”. siger Jacob K. Clasen.

I sidste uge blev det offentliggjort, at de to CO2-lagringsprojekter ’Project Greensand’, med INEOS Oil & Gas Danmark som hovedansøgere og projektet ’Bifrost’ med TotalEnergies som hovedansøger får tildelt henholdsvis 197 mio. kroner og 75 mio. kroner i tilskud.

Projektet Bifrost har meldt ind, at der potentielt fra 2027 kan lagres 3 mio. ton pr. år CO2, og Greensand har meldt ind, at der potentielt fra 2025 kan lagres op til 1,5 mio. ton CO2 pr. år.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Semco Maritime vinder offshore-kontrakt
- Nu åbnes udbud af CO2-lagringstilladelser
- Ørsted opjusterer efter godt 1. halvår
- Njord Bravo færdig efter fem år
- Opstart af Tyra-feltet forsinket
- Cadeler indgår stor ny aftale med Ørsted
- Baltic Pipe er nu klar til drift i Danmark
- Kinesisk havvind løbet fra alt og alle
- Maersk sikrer mere arbejde til nyt fartøj
- Cadeler vinder stor aftale i Nordsøen
- Maersk/Noble fusion: Afgørelse udsættes
- Ørsted skal opføre verdens største


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst