Klik venligst
danskerederier.gif

Aftale om fangst og lagring af CO2

Aftale om fangst og lagring af CO2

Onsdag 15. december 2021 kl: 08:00


Regeringen og et bredt politisk flertal har indgået en aftale om fangst, transport og lagring af CO2 - CCS - der skal sikre, at de første fangstanlæg kan være klar i 2025 og dermed bidrage til at nedbringe udledningerne af CO2.

”Vi er godt tilfredse med, at vi nu tager endnu et skridt på vejen mod at få indfanget, fragtet og lagret CO2 i undergrunden. Vi har medlemmer som står klar til at sejle den indfangede CO2 til lagrene, og medlemmer som allerede arbejder på at omstille udtjente felter til fremtidige CO2-lagre”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

CCS står for Carbon Capture and Storage og betegnes på dansk som fangst og lagring af CO2. CCS er en kendt teknologi, der i andre lande har været anvendt i mange år, men den har oftest været brugt til at øge udvindingen af olie.

”Vi hilser aftalen velkommen. Med aftalen har vi nu grønt lys til at begynde et nyt industrieventyr, der kan skabe flere tusinde grønne jobs og sikre store CO₂ reduktioner både i Danmark og vores nabolande. Det er dog vigtigt, at vi kan holde farten og skabe flere danske lagre i de kommende år”, siger Martin Næsby, administrerende direktør i Dansk Offshore.

En stor del af pengene, som er afsat i forbindelse med aftalen, går til selve CO2-fangsten, som sker ved kilden typisk i industri eller på energiforsyninger. Men det er også aftalt at se på alle led i CCS-værdikæden herunder transport og lagring.

”Skibe er dyre og tager lang tid at bygge. Derfor er man som rederi nødt til at have noget at sigte efter, når man lægger nye ordrer hos værfterne. Jeg ved, at der er velvilje til at bestille helt nye skibe indrettet til fragt af CO2, men det kræver, at fremtidsudsigterne er kendte, og med aftalen er de blevet lidt klarere”. siger Jacob K. Clasen.

I sidste uge blev det offentliggjort, at de to CO2-lagringsprojekter ’Project Greensand’, med INEOS Oil & Gas Danmark som hovedansøgere og projektet ’Bifrost’ med TotalEnergies som hovedansøger får tildelt henholdsvis 197 mio. kroner og 75 mio. kroner i tilskud.

Projektet Bifrost har meldt ind, at der potentielt fra 2027 kan lagres 3 mio. ton pr. år CO2, og Greensand har meldt ind, at der potentielt fra 2025 kan lagres op til 1,5 mio. ton CO2 pr. år.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kæmpe havvindmølle væltet syd for Lolland
- Welltec-stifter Jørgen Hallundbæk død
- Ørsted investerer i stort e-methanolprojekt
- Total Energies flarer gas i Nordsøen
- Miljøaktivister vinder sag mod Shell
- Aftale om fangst og lagring af CO2
- Blue Water og Danwind i joint venture
- Danmark vil opføre flere vindmølleparker
- Olie Gas Danmark skifter navn og strategi
- Tysk selskab vinder dansk vindmøllepark
- Vindmølleprojekt afgøres ved lodtrækning
- Grenå: Fasthold vindmøllepark i Kattegat


Dagens mest læste

- APM Terminals Aarhus udvider kølekapacitet
- Maritim Analyse: Der er rift om de unge
- Hafnia i gigantisk opkøb af tankskibe
- Tyske værfter i fare for at lukke
- Stor tilgang af nye installationsskibe


Ugens mest læste

- Kæmpe havvindmølle væltet syd for Lolland
- Triton får tæsk af meterhøje bølger
- Slut med øhop med katamaranen Seahawk
- DFDS indstiller godsrute over Kanalen
- 10 m vanddybde i indsejlingen til Thyborøn
- 10-året for Costa Concordia markeret
- Nuyina ankommet til Casey research station
- Stort hollandsk krigsskib nu i Østersøen
- Ny rekord for fuldautomatisk sejlads
- Tyra topsides på vej hjem fra Singapore
Klik venligst
Klik venligst