Klik venligst
danskerederier.gif

Nu må skibene godt blive fyldt op

Nu må skibene godt blive fyldt op
Arkivfoto.

Mandag 9. maj 2022 kl: 10:08


Det har hidtil ikke været tilladt for danske rederier at fylde deres CTV-fartøjer op, når de opererer i hollandsk farvand. Men det gør en ny aftale mellem Holland og Danmark op med, der sikrer lige vil kår i både hollandske og danske farvande.

Aftalen betyder, at det nu bliver tilladt at tranportere mere end 12 medarbejdere med højhastighedsfartøjer. Det har hidtil været tilladt i Danmark, men ikke i Holland.

Aftalen glæder CEO for MHO-CO, Mik Henriksen, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland.  

”Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende,” siger Mik Henriksen.

Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV´er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland.

”Vores to nye CTV´er er hybrid-katamaraner, hvor elmotorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV´er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer,” siger Mik Henriksen, som påpeger at bør optimal energidrift prioriteres højere.

Formålet med aftalen er at styrke konkurrenceforholdene på det hollandske marked, og Danske Rederier er godt tilfreds:

”Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV´er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt at der lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland” siger direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn. 

Kilde: Danske Rederier.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- CIP klar med brintprojekt uden statsstøtte
- Maersk Decom lukker efter blot fire år
- Esvagt tror på yderligere vækst i 2022
- Nødvendigt med regelforenkling
- Vision: 10-dobling af havvind i Nordsøen
- Ørsted leaser havn i New Jersey
- Dansk-fransk samarbejde om havvindparker
- Chefen er tilfreds trods faldende omsætning
- Norge lancerer storstilet satsning på havvind
- Danmarks største et skridt nærmere
- Maersk Developer forlænger i Brasilien
- Sten ryddet af vejen for rig-fusion


Dagens mest læste

- Kina øger importen af billig russisk olie
- Ny redningsbåd halverer indsatstiden
- Formand: Esbjerg Havn er klar til at hjælpe


Ugens mest læste

- Nu kører Maersk uden om Rusland
- Første store ubemandede ubåd søsat
- Elbil i brand på færge - hvad så?
- Radiokommunikaiton bekræfter missil-angreb
- Stena fejrer med første kvindelige kaptajn
- Fragtskib kæntret - besætning reddet
- Gigantmøller testes ud for Frederikshavn
- Hvad er det Forsvarets nye missil kan?
- Tankskib med russisk olie måtte vende om
- Dansk ledet øvelse nord for polarcirklen
Klik venligst
Klik venligst